Långsam helg och clash med fysikens lagar...

Helgen har varit rätt seg och uneventful... sitter mest och väntar och längtar tills nästa helg då jag skall upp och besöka älsklingen igen ^^

Min hamster har fått lite kartonger att roa sig med. Den första han fick tog han först och "lade till" en extra ingång på, och började därefter använda den som ett bo. Sedan försökte han täppa till den nya öppningen med hushållspapper. Han insåg kanske att det var en designmiss? Detta höll i ett par dagar, sedan bestämde han sig för att totalt demolera sin konstruktion.

Han fick därefter en lite större kartong med några hål i för genomfart (detta ordnade Mona åt lillen ^^). Denna fick vara oberörd rätt länge, men han var inne i den och uppe på den om dagarna och kvällarna. Sedan någon vecka senare började han gnaga upp en av öppningarna lite och man tänkte "jahopp, nu blir det väl bara sopor av den kartongen med" XD

Ytterligare någon dag senare ligger han i sitt bo som han fixat i ena hörnet... så vänder man ryggen till en stund... sedan när man kollar på honom igen så har han flyttat HELA sitt bo, varenda liten papperstuss, in i den stora kartongen. XD

Nyss så försökte han få in en toarulle i kartongen. Hålet var sliiightly mindre än toarullen, så det gick inte så bra XD

Damn you fysikens lagar!

Vikten av att vid ett tidigt skede definera en grafisk stil som faktiskt fungerar och är genomförbar med de resurser man har...

För ca 2 timmar sedan ändras den grafiska stilen i Break-In fundamentalt. As in, byts ut till 99%. Det ljud vi producerat under de senaste 4 veckorna kommer till största delen inte vara användbar till den nya stilen. Den dynamiska musiken som var ett av huvudelementen i den befintliga ljuddesignen kommer antagligen inte att kunna implementeras på samma sätt, om alls. Och det är nu 4 veckor kvar till SGA-deadline:en.

Jag är inte direkt arg eller deppig över det... men jag har hamnat i ett läge av "vi har ett big-ass problem som måste lösas igår, typ" och jag har svårt att släppa det riktigt förrän det är löst.

Vi har dock ett nytt koncept för ljuddesignen som antagligen kommer att bli riktigt bra, men det innebär att nästan all ljudläggning måste spelas in på nytt och det introducerar en helt ny tekniska problematik som måste listas ut hur den skall lösas (medan annan teknisk problematik som vi hade tidigare givetvis försvinner). Ljud spelas faktiskt inte inte in och implemeterar sig själv helt magiskt som vissa verkar tro, utan det är VI som får göra det.

Irritation och vikten av itererade designdokument...

Sakteligen växer irritationen över projektet och vissa medlemmar. Folk som inte gör vad de skall. Folk som uttalar sig om saker de inte har någon aning om. Folk som kommer med grundlösa anklagelser...

Det har visat sig att den generella inställningen bland ljudelever på den här skolan, från typ alla årkurser är: "jamen, det är ju bara att ta från ett ljudbibliotek". Vi håller ju för tillfället på att ljudlägga ett spel, som iallafall är ämnat att bli ett fullskaligt spel (men det blir ju så stort som det blir på de 8 till 10 veckor vi har på oss) och vi gör ALLA ljudeffekter själva, allt från explosioner till krossande av glasrutor till allt crap som designarna slänger i vår väg.

Med detta i åtanke blir iallafall jag personligen lite pissed off när det kommer antydningar om att vi, under en diskussion om tillägg om den dynamiska musiken hurvida det är svårt/möjligt/rimligt att addera nya element, att vi inte till fullo skulle gå in för vårt jobb utan bara "gör saker enkelt för oss".

Lets recap: projektgruppen får då alltså en skräddarsydd uppsättning royaltyfria ljudeffekter (i och med vår tillåtelse) av stundtals bättre kvalitet än vad du skulle kunna hitta i ljudbanker från storföretag a la typ Sony, som vi till 100% producerat själva, när de flesta andra människorna på denna skola bara skulle snott något licensierat material. Och vi "gör saker enkelt för oss"? Notera också att vi ser till att spela in allt ljud så det är i princip brusfritt, vilket innebär att ALLT måste göras i kontrollerade miljöer, vilket kan komplicera redan komplicerade ljud ytterligare.

Att folk sedan kommer med kommentarer och kritik mot ljudläggningen... när de själva inte har någon aning om vilket ljudläggning som är _nödvändig_ för spelet (och eftersom att kommunikation med designarna är näst intill omöjlig får vi själva göra antaganden och beslut utifrån kryptiska och icke itererade designdokument), inte ens har LYSSNAT på det vi faktiskt producerat och inte att förglömma att INGEN, inte ens vi själva som jobbat konstant med detta i snart 4 veckor kan uttala sig om vad som kommer att fungera och låta bra i praktiken förrän den faktiska implementationen gjorts. Det känns också lite... sådär... ibland.

På tal om att "göra saker enkelt för oss": på fredag skall vi köpa faktiska syrsor i en djuraffär och sedan ev. tvingas vänta till nattetid för att de skall börja låta för att få till nattambienser till spelet. Det kanske inte kommer att behöva ta hela natten, men vi vet inte riktigt om det är ljusförhållanden eller faktisk dygnsrytm som triggrar deras läten. Syrsorna kostar 3kr styck. Vår ljudlärare misstänker att det är några typ... afriskanska übersyrsor som låter som utav bara helskotta, så vi kommer antagligen inte att behöva särskilt många.

I måndags krossade vi även glas. Detta var en av de svåraste ljuden att få till bra och samtidgt få det säkert och städat, till spelet. Vi hade lite hypoteser om hur vi skulle kunna lyckas med detta, och vi lyckades göra det under kontrollerade former, utan att någon kom till skada (XD) och det blev faktiskt riktigt, riktigt snuskigt bra. På tisdagen fick vi sedan reda på att man inte längre krossar glas i spelet...

Jag börjar allt mer få inställningen att man gör detta för sin egen skull, för att få träning, för att bygga upp vårt personliga ljudbibliotek och för att kunna ha det på CV:t snarare än att just detta spelet skall bli så bra som möjligt.

Dessutom så skall vi, utöver de två spelen till Swedish Game Awards 2009 vi redan håller på att designa och producera ljud till, även ljudlägga och skriva musik till ett tredje bidrag. Så blir nog fullt upp framöver ^^'

Och så saknar jag Mona...

Besök, ninjahamstrar, ljudkonst och datorhaveri...

Long time, no blogging ^o)

Rätt mycket har hänt under den gångna veckan. Först och främst var ju Mona på besök i Svängsta. Dock blev hon tvungen att åka hem igår... *sigh* hur länge hon än stannar är det aldrig tillräckligt länge ;__;

I onsdags gjorde jag även min officiella debut som soundscape-artist. Hade denna blogg påbörjats någon gång i januari så hade alla som läser den varit medvetna om vad jag tycker om ljudkonstnärer och allehanda soundscape-artisteri XD Men i och med att den inte gjorde det så har ni besparats från en hel del bitterhet ;) Kursen vi hade i s.k. "soundscape" innefattade bland annat att vi tvingades lyssna på en stålkula som rullar, i sammanlagt 37 minuter.

Vi (jag och min bandkamrat från No Miss) gjorde hursomhelst en ljudinstallation åt restaurangen på skolan tillsammans med några ljud-ettor. Den satt uppe under de två dagar som "Game Concept Challenge" host:ades på skolan. Den gick mer eller mindre ut på att lite random flummiga ljudmattor förflyttades och flög runt i 2st kvadrofoniska rum i restaurangen. Utöver detta hade vi även en mikrofon uppriggad som plockade upp ljudet i restaurangen i 25 sekunders intervall och sedan spelade upp det i högtalarna igen via en vocoder. Blev över förväntan bra faktiskt.

Game Concept Challenge hade en 24-timmarstävling för ljuddesign. Vi avstod dock helt från att ställa upp, då vi ansåg att vi hade nog att göra ändå. Kan ju tillägga att design-tävlingen hade en PS3:a som pris, programmerings-tävlingen hade en xbox-360 som pris och ljudtävlingen hade en... erm... diktafon... som pris. Yeah. Right. Tror inte det. Nej.

Kan även tillägga att No Miss även håller på att ljudlägga bidraget Velocity till Swedish Game Awards 2009. Och på tal om det så rullar mixningen av medley:t på ganska bra. Sakta men säkert kommer vi närmare release ;) It will be friggin' epic! Mark my words! ;__;

Jag fick även under veckans gång erfara vilka ninja-skills min hamster har. Han kan göra blixtsnabba 180-graders svängar i luften samt häva upp hela sin vikt över kanter med bara framtassarna om han vill. Han har heller ingen fruktan och kastar sig hejdlöst upp och mot saker om det finns någon som helst tillstymmelse till chans att lyckas.

Sedan har teknologin varit allt annat än nådig. Min stationära dator havererade utan förvarning i veckan. Just like that, utan någon som helst antydan till vad som kan vara problemet. Om det inte var illa nog så ville Monas telefon heller inte acceptera hennes nya SIM-kort, så hon blev telefonlös i ett par dagar. Just one of those weeks I guess ^o)

Sist men inte minst så upptäckte Mona och jag äver hur pass mycket vi suger på att hinna med bussar XD

Anekdoter och väntan...

Mixningen av the medley börjar arta sig och volymautomationer är så gott som på plats. Nu är det dags att plocka fram stora yxan och börja skära in them frekvensregister! XDXD Och det kommer garanterat att bli sjukt episkt när det är klart!

The current skolprojekt verkar även att kunna bistå med en till synes ändlös ström av anekdoter med alla konstiga saker som man gjort eller tvingats göra under produktionstiden. Jag fick användning av en nyckel till låset på min BMX jag hade när jag var typ... 7? som bara suttit på min nyckelknippa i år och dar utan att vara remotely brukbar. Men vips, så är den perfekt för vårt ändamål!

Sedan krossade vi lite VHS-band, till vissas glädje och andras förtret.

...och att jobba i grupp är alltid lika spännande, men sällan till fullo lyckat. Vad är det för medfödd ovilja folk har mot ljud och folk som arbetar med ljud? Jag förväntar mig inte att folk skall FÖRSTÅ det man gör, i bästa fall kan de greppa den massiva impact en ljudläggning får på... ja allt... men jag förväntar mig ändå inte att folk kan UPPSKATTA det man gör... men när folk faktiskt AKTIVT MOTARBETAR en... ja... då undrar man lite "wtf?! vill ni att era applikationer skall låta illa alternativt vara helt knäpptysta?"... och av någon anledning är det just dithän det alltid går i grupparbeten. (nej, jag är inte bitter! ><)

Fastän jag gör mitt bästa för att undvika det så är det alltid något som pushar en närmare och närmare att bli en så kallad "soundscape-artist". Min klass/bandkamrat tillsammans med några 1:or skall göra en ljudinstallation till skolans restaurang för att visa upp under Game Concept Challenge samt Netport-dagen. Min första fråga lyder: "How the crap skall vi ha tid med det?" ^^

Intro-temat till den tecknade serien "Sonic The Hedgehog" från 1993 (även känd som Sonic SatAM) är för övrigt hur jädra catchy som helst! Serien i sig har även den sin charm, tack vare dess något malplacerade men inte opassande mörka stämning och scenerier. Dock är handlingen ofta tunn och ologiskt och den mesta dialogen är rätt plågsam att lyssna på, samt att det är beyond me varför någon skulle vilja ha Steve Urkel som voice-actor till sin huvudkaraktär... eller för den delen, någonsin ^o) But still, det är nostalgi!

Men viktigast av allt så är det mindre än ett dygn kvar nu tills jag får träffa min älskling Mona igen! XDXD

Projektreflektion: växtnappning och grussamling

Då har första veckan av 10-veckorsprojektet tagit slut |-) Det har varit en... produktiv vecka, må jag säga.

Den första och tråkiga fasen av mixningen, uppstädningen av ljudfilerna, till medley nummer tre, är i princip färdig och vi kan nu gå vidare och börja mixa "på riktigt". Det rullar faktiskt på, även om det bara är en knapp timme innan morgonmötet som vi har tid att sitta med icke skolrelaterade projekt.

En smått ironiskt sak är att när jag, som jag nu tänkt göra, reflekterar över den gångna veckans åstadkommanden så kommer denna reflektionen bli både mer analytisk och mer djupgående än den obligatoriska veckoreflektionen jag lämnade in till skolan XD

Innan jag plockade ihop för dagen idag så uppdaterade jag alla dokument för att hålla koll på vad som är gjort och vad som skall göras. En tredjedel av de kända ljuden som skall göras är färdiginspelade och implementerade. Det känns rätt bra, det finns ju mycket kvar att göra och en hel del grejer som blir svåra att få till, but we're well upon our way. Sedan för att ljuden är inspelade och implementerade betyder inte det att de faktiskt funkar i praktiken, but at least we have something ^^

Det är faktiskt rätt slitsamt att spela in ljud och efter en vecka är jag mer eller mindre helt utmattad. Vi är definitivt de som fått utföra mest fysiskt arbete inom gruppen. Här kommer lite random exempel på vad vi gjort:

- Vi har fått kidnappa en rätt stor växt som står på skolan.
- Vi har fått samla sten, av varierande storlek.
- Vi har spelat in mitt ugnsgaller.
- Vi har spelat in ett gammalt plockepinn jag hittade i en låda.
- Jag har fått fist:a en hög med strimlat skrivarpapper.

It's hard work I tell you! ;__;

Jag skulle kunna förklara varför vi gjorde ovan nämnda saker och vad ljuden är menade att användas till, men jag tycker att det är roligare att inte göra det XD Så får folk kanske en känsla för hur bisarrt det ibland känns att jobba med sådant här. Men det som kommer att bli intressant är sedan när ljud, grafik och spel börjar falla på plats till en förhoppningsvis frickin' awesome helhet, och hurvida ens "fejkningar" faktiskt kommer att låta som the real deal, om vi klarar av att lura lyssaren ^^

Eftersom allting är klippt och klart for now är det en nya inspelningar som gäller på måndag. Då skall vi eventuellt krossa VHS-band och bända kvastar ^^

RSS 2.0