God jul. Etc.

Nu har det inte varit några inlägg på ett tag, och det har inte varit för att man inte varit aktiv, utan snarare för att jag inte haft så mycket att visa upp (jag har bestämt bestämt mig för att blogginlägg är roligare när det finns någon bild eller något shiney att piffa upp inlägget med).

Den senaste tiden har spenderats med antingen polish eller idé- och konceptarbete inför examensarbetet. Eftersom jag säkert kommer att göra den mesta grafiken till diverse spelprojekt under examensarbetet så kommer det förhoppningsvis kunna bli en hel del att visa upp i vår.

Det var det jag ville säga.

Sedan vill jag tipsa alla som vill göra lite goda saker i juletider, eller post-juletider att kolla in Monas Matkrig, min sambos matlagningblogg!

Och slutligen: God jul till alla!

Små tvåbenta djur som hoppar, lite större fyrbenta djur som spinner, små fyrbenta djur som är gravida och fyrbenta utomjordingscyborgcowboys

Efter att "Asteroid Capture" näst intill nått ett färdigt skick har fokusen över de senare veckorna skiftats till programmerarens andra projekt, Platform Jumper Party. Det är ett rätt simpelt plattformspel där det gäller att ta sig till toppen av en vertikal bana, genom att hoppa på plattformar. Man kan dessutom hoppa på väggar, hoppa på varandra etc. Ett simpelt men synnerligen effektivt gameplay.

Vi har skissat en del på musik, och använt oss av East West Quantum Leap Symphonic Orchestra och blandat det med Spectrasonics Supreme Beats, med oförskämt lyckat resultat. Den musikstilen vi arbetat fram till spelet är typ... blues möter karibiskt, och det fungerade även det oförskämt bra. Medan vi satt och arbetade med musiken kom en ljudstudent från en annan årskurs och lyssnade lite. Han påpekade därefter att "det lät skog", vilket inte kan vara mer korrekt, då spelet utspelar sig i skogen. 'Nuff said.

Utöver att göra musik och ljud till spelet har jag även tagit på mig att fylla i de grafiska luckor som återstår efter att den huvudsakliga grafikern åkte till Irland denna terminen. Det har i princip rört sig om UI-grafik/menybakgrunder, och för att den grafiska stilen inte skall variera allt för mycket i och med grafikerskiftet (jag ryggar fortfarande tillbaka lite när jag av misstag råkar benämna mig som "grafiker", jag läser ju ljudproduktion damnsit), så har jag mer eller mindre sysslat med att arrangera om den befintliga in-game grafiken för att passa olika syften.

Skissen på main menu-bakgrunden blev något i denna stilen:


Hm... den skall antagligen itereras en aning innan spelet släpps, men det blir typ något i den stilen ^^' I och med att jag dras åt lite mörkare grafisk still så blir menybakgrunderna lite dunklare medan spelets ingame-grafik är tämligen ljus och cartoony.

Jag inser hur länge sedan det var jag bloggade när jag inser att det var FÖRR-förra fredagen som vi fick hem 2st katter hos oss: den överenergiska lilla fröken Silke och den skygga men majestätiska Herr Grå. Man skulle kunna fylla ett helt inlägg med alla påhitt den energiska lilla damen har haft för sig eller hur vi kämpar med att få enslingen Herr Grå att komma ut från sitt trygga lilla näste under vår säng (dock så kryper han fram om nätterna minsann och äter, dricker, kikar ut genom fönstret och jamar högljutt). Men jag väljer att inte gå in på det och lämnar ämnet med en bild på Silke, när hon myser i en kartong.

Vi har gjort en puff åt dem, med kudde och filt... intressant? Inte det minsta.
Slänger man en kartong där i förbifarten... världens mysigaste ställe!


Vi hade en liten olycka för drygt 3 veckor sedan, då vår överenergiska lilla hamsterhona Belgemine lyckades fly sin låda och ner i Franks låda, som var precis under... dagen innan han skulle avlivas. Vi hoppades innerligt att det inte hade lyckats bli något "befruktning". Eftersom Belgemine inte visade några direkt tecken på gradividitet glömde vi mer eller mindre av det. Sedan måndag kväll så har hon 8 små hamsterungar hos sig.

Jag undrar vad kassören på Coop tänkte när man kommer en halvtimme innan stängningsdags och hamstrar barnmat...

Efter att den första paniken som infann sig lagt sig, och Belgemine visat sig klara födeln och mammarollen ypperligt bra, så kan man sluta tänka "oh crap" och tänka att vi förhoppningsvis har 8 friska och krya hamsterungar som håller på och växer till sig i vårt kök. Nu är det bara att avvakta och se ^^'

Utöver de spelprojekt vi sysslat med utanför skolans kursramar har vi även haft ett slutprojekt i den objektorienterade C++-fortsättningskursen. Projektet vi valde att göra var en "Smash TV"-klon med 3D-ljud. Namnet på projektet blev väldigt impulsivt valt till "Br00t4l Qwest".

Protagonisten blev först lite på skämt en enögd cowboy-utomjording... som sedan blev en enögd cowboy-utomgjording med robotspindelben. Sedan var the awesomeness ett faktum. Även om gameplay:et är rätt basic så lyckades vi få till en riktigt skön om än pseudo-komisk, mörk och gritty visuell stil. För att vara ett projekt vi enbart kunnat jobba på i en vecka blev det definitivt över förväntan.

Jag provade även för första gången att animera lite i 3D, då att kanske kunna lära sig det ordentligt ju vore en värdefull kunskap. Men i och med tidsbegränsning blev det en väldigt simpel animation, utan någon riggning eller dylikt, men det fyllde sitt syfte tämligen väl och jag vet hur jag vet lite nu hur jag vill angripa animation. Jag gjorde ävet ett försök att modellera en humanoid, vilket även det blev okej, trots avsaknad på anatomiska referenser under skapandet. Dock blev han creepy och flintskallig, vilket var ytterst passande. Vi döpte honom till "Leffe", utan någon särskild anledning.

Vi lyckades även implementera 3d-ljud i FMOD med väldigt lyckat resultat, så sitter man på en surroundanläggning kan man höra varifrån ljud och fiender kommer. Episkt.

Imorgon skall projektet redovisas.


(Det finns även möjligheter att vi kanske vidareutvecklar konceptet och gör en remake i XNA som kan få se en officiell release någon dag ^^')

(Världen behöver mer cowboy-aliens med robotben.)

RSS 2.0