Dagens avhandling: Mosh pits

Blabbermouth.net hade en artikel häromdagen att en student på University of Alberta i USA håller på att skriva en avhandling om mosh pits. Så mer eller mindre skutta runt, slåss och sparkas till musik, i rent vetenskapligt syfte.

Genom akademisk historia har skrivits om en del udda ämnen och detta är ju helt klart ett av dem. Men visst kan det möjligtvis finnas ett vetenskapligt intresse i att studera denna företeelse.

I de citat från intervjun som Blabbermouth och ursprungskällan Edmonton Journal tar med beskriver Gabby Riches att det finns oskrivna sociala regler kring moshande och beteendet i mosh-pits och det låter nästan som det är en relativt städad form av socialt umgänge. Likaså beskrivs det som ett sätt att träffa folk och bygga samt stärka vänskapliga band.

Jag är personligen ingen anhängare av s.k. "moshing", då det ofta känns mer som en ursäkt att kunna göra illa folk på ett socialt, av någon anledning, accepterat vis. Nu förekommer det givetvis alltid idioti inom allting, alltid, så det är egentligen orättvist att helt döma ut en företeelse baserat på att någon vid enstaka tillfällen inte kan bete sig vettigt eller respektfullt.

Sedan kan det ju finnas i skillnader på företeelsen inom olika kulturer (även om musiklyssnande i sig är en relativt universell företeelse). I det känslomässigt undertryckta passiv-aggressiva sociala klimat vi har i Sverige finns det kanske en större benägenhet att släppa ut omotiverade aggressioner mot oskyldiga människor, när det går, om man p.g.a. en socialt "accepterad" företeelse kan komma undan med det.

Vilket avslutningsvis får bli dagens amatörpsykologiska hypotes, från min sida.

R-Type för Android ...och andra klassiker

Ett flertal källor har rapporterat att den klassiska arkadshootern från 1987, R-Type, kommer att få sig en release för Android. Företaget som står bakom denna port är det franska DotEmu, som för övrigt redan 2010 släppte en port av R-Type för iOS.

Den som står ut med touchscreen-kontroller och vill ha sig sin dagliga dos klassisk sidoscrollande 80-talsshooter för sin Android-device kommer få möjlighet till detta den 12:e september.

Ifall nu R-Type inte skulle vara din specifika kopp te så kan det möjligen vara värt att kolla närmare på DotEmu's hemsida då de helhjärtat sysslar med att distribuera och porta gamla spel till modernare plattformar. De har bl.a. portat de klassiska Gobliiins-spelen till iOS och piffat upp den legendariska PC-shootern Raptor: Call of the Shadows.

Deus Ex och skumma regionslås på PC?

Det hade ju varit synd och skam att inte nämna något när en ny uppföljare, eller ja, en prequel, till ett av världens kanske bästa spel, Deus Ex, släpps i veckan.

Seriens tredje del heter Deus Ex: Human Revolution har utvecklats av Eidos Interactive och skall publiceras av allas vår forna JRPG-jätte Square-Enix:


Ursprungsspelet Deus Ex kom 2000 och utvecklades av en sektion av det icke längre existerande Ion Storm Inc. med Warren Spector (även känd för bl.a. System Shock och Thief: The Dark Project) i spetsen. Spelet har utnämnts till året spel av bl.a. BAFTA, GameSpy och PC Gamer och brukar utöver detta regelbundet nämnas i topplistor som försöker sammanställa bästa spelen genom tiderna.

Än så länge verkar Deus Ex: Human Revolution iallafall ha fått överlag god till blandad kritik.

Tidigare i veckan har det dock varit väldiga rabalder kring PC-utgåvan av spelet, då Eidos Interactive gick ut med att de fysiska kopiorna till PC skulle regionslåsas. Detta är ju ett tämligen oortodoxt förehavande, men det skulle motiveras med att p.g.a. icke-existerande bluray-standard på PC-plattformen så går det inte att få in alla språk på en och samma DVD. Lösningen skulle bli då att man digitalt får ladda ner det språk man skall ha spelet på, samtidigt som de verkar försöka hävda att alla versioner skulle få möjlighet att ladda ner alla språk i vilket fall som helst.

Om jag förstår det rätt skulle detta ha inneburit följande: du kan inte importera spelet från t.ex. Storbritannien, därför att spelen skulle regionslåsas. Anledningen till att spelet är regionslåst är för att det inte går att få plats med alla spelets språk på samma skiva, vilket gör att du digitalt måste ladda ner det övriga språk du vill ha spelet på. Oavsett om du köper ett spel som är regionslåst till Storbritannien så kommer du att ladda ner vilket språk du vill. Tyvärr har svårt att regionslåset fyller det syfte det påstås, utan det ser snarare ut som ett försök att stävja och kontrollera ev. import av spel.

Efter den massiva kritik som detta initiativ fick från spelare världen över har nu Eidos Interactive backat och inget regionslås på PC-releasen påstås förekomma.

Jag vet inte om man kan dra paralleller med t.ex. Capcom's permanenta sparfiler, om det är nya kreativa vägar att kontrollera spelmarknaden, då de traditionella beprövade och ständigt icke-fungerande DRM-skydden forstätter ställa till problem för laglydiga spelkonsumenter världen över. Det borde iallafall ses som något positivt att en del spelföretag tar till sig kritik från sina kunder.

Med tanke på att Deus Ex: Human Revolution ändå bygger på ett av historens absolut bästa spel, så vore det mer än synd att inte sträva efter att upprepa bedriften, samt att det vore ännu mer synd att låta konstiga påhitt som detta sätta käppar i hjulet.

Square-musik på LP

För den verkligt audiofila tvspelsmusik-entusiasten så postade Siliconera.com en läsvärd notis att det via Square-Enix japanska onlinebutik numera går att förbeställa SQ TRAX, en 6-spårig LP med musik från bl.a. Final Fantasy III, Final Fantasy VI, Chrono Trigger, Final Fantasy Adventure och Live-A-Live.

Det bör väl då nämnas att musiken på skivan helt består av remixer av olika slag, för den som nu ev. uppskattar, alternativt ogillar detta.

Till exempel så verkar den medföljande versionen av "Rising Sun" från Final Fantasy Adventure vara tagen från ett tidigare släppt remixalbum betitlat SQ Chill som kom kom förra året och ett smakprov från denna borde då därför kunna låta på detta viset:


För den som nu skulle vara intresserad så verkar den 7:e september vara det releasedatum som är satt och produktionen skall visst begränsas till 1000 exemplar och albument har väl därför åtminstone potentialen att någon gång kunna bli en eftertraktad raritet.

Nedgraderade nyreleaser av gamla konsoller

Med Gamescom-mässan i full gång sprutar det ut nyheter och trailers från snart kommande spel. Med både Sonys kommande handhållna konsoll vid horisonten och Nintendos kommande Wii U, så har båda företagen valt att piffa upp sina gamla konsoller... eller kanske rättare sagt, piffa ner.

GameInformer.com rapporterar att Sony ämnar att släppa en budget-version av den nuvarande PlayStation Portable, som utöver ett lägre pris även verkar ha fått sitt WiFi-stöd borttaget. Det kan väl finnas ett uns av reson i detta, då PlayStation Portable är och förblir den enda UMD-spelaren i existens. I och med PlayStation Vita's avsaknad på UMD-läsare så kommer en faktiskt PlayStation Portable fortsätta att vara det enda sättet att spela det exklusiva spelrepertoaren som enbart släpps på fysiska UMDs. Dock, om du ändå köper en PlayStation Portable... vill man då inte ha alla features möjliga? Nåväl, det kan möjligen tilltala de med lite begränsad budget som enbart vill spela UMD-spel, alternativt de som är snåla.

FZ.se rapporterar däremot att en ny slimmad version av Nintendo Wii skall släppas, som även tar bort GameCube-stödet vilket jag tycker är desto mer synd. Även om Nintendo verkar sträva efter att hålla sitt klassiska spelarkiv vid liv via re-releaser och digital distribution, så är ändå de största exklusiva GameCube-titlarna fortfarande just det, exklusiva. Möjligheten att ta del av dessa guldkorn på en av den nuvarande generationens konsoller är fullkomligt strålande, för de som nu faktiskt är intresserade av att spela spelen och ännu inte haft möjlighet.

Dock är det väl inte sagt huruvida de nya versionerna kommer att samexistera med de nuvarande modellerna eller inte. Men med tanke på att Wii har cirka 5 år på nacken och PlayStation Portable har 6 år på nacken i väst så är det inte otänkbart att någon modell kommer att sluta produceras till förmån för sin nyare, om än sämre, version. Så den som länge gått med köptankar kring en Wii med förhoppning av att ta del av två spelbibliotek, eller den som kanske skulle ha glädje av WiFi på en PlayStation Portable, då är det kanske snart dags att punga upp med slantarna, innan det är för sent.

Spelvåldsdebatten ljummar

Det sker hemskheter runt om i världen dagligen. Vissa saker påverkar fler människor än andra, men det är lika tragiskt oavsett. Det är menlöst att ens försöka beskriva sådan tragik med blotta ord, vilket är därför avstår jag från denna företeelse och utan håller mig till min nisch. En sak som är vanligt förekommande vid en viss typ av incidenter, är jakten på en syndabock, vilken tyvärr inte alltid grundas i vett och reson.

Media i olika former som t.ex. spel, film eller musik är en sådan typ av syndabock, som får ta en smäll med jämna mellanrum när man greppar efter något att skylla på. Dock tycker jag ändå att de som ropar efter att lägga skulden på pixelerade blodfläckar inte riktigt får gehör i samma utsträckning längre, vilket bara är bra, då det finns betydligt större problem i våra samhällen än att någon kan låtsas skjuta ihjäl fiktiva personer i ett spel eller två.

Senast angående upploppen i England så var det visst en anonym polis som hävdade att "Det är dåliga människor som gör det här. Ungar som förlorat kontrollen. När jag var ung var det bara Pac-man och brädspel. Nu spelar de Grand Theft Auto och vill uppleva spelet på riktigt", om man skall citera artikeln om ämnet från Aftonbladet Spela!. Detta väldigt ogrundade amatörpsykologiska uttalande fick tråkigt nog gehör i form av att det publicerades i gratistidningen London Evening Standard, varefter det snappades upp av den betydligt större Daily Mail. Dock verkar ändå inte någon ha fäst någon större uppmärksamhet vid detta uttalande, utöver de små notiser i media som det fått, och förhoppningsvis avfärdas det som vilda spekulationer från en enskild individ, vilket det också är.

Efter tragedin i Norge gjorde bl.a. Sveriges Radio ett inslag där de ville belysa att våldsamma datorspel kan göra folk aggressiva, därför att gärningsmannen påstår sig ha "tränat" genom att spela Call of Duty: Modern Warfare 2. För varje studie som försöker peka på ett vagt samband finns det ju dock en studie som säger det motsatta. Dessvärre fick Norge-tragedin konsekvenser i form av att Coop i Norge började bojkotta våldsamma spel vilket även inkluderade World of Warcraft vilket menas vara bra att använda som "täckmantel" för att kunna "planera terrordåd".

Visst kan jag förstå idén att man på något sätt vill man vill ta hänsyn till anhöriga genom att inte sälja saker som kan relateras till incidenten, men samtidigt blir det på något vis absurt. Jag förutsätter nästan att ingen hyser agg mot de 12 miljoner World of Warcraft-spelare på grund av det som hände. Likaså tror jag inte att händelsen varken triggades av eller kunde ha förhindrats ifall World of Warcraft inte hade sålts. Men liknande åtgärder togs här och var i media kring 9/11 och det kan väl som sagt ses som ett sätt att "ta hänsyn".

I ljuset av de händelser som skett relativt nyligen känns det ändå som man överlag inte väljer att ta den lätta vägen och skylla på spel och musik (även om några alltid kommer att försöka av någondera anledning). Kanske börjar vi smått att lära oss att ta ansvar för våra handlingar?

Dagens TV-tips: Video Games Live

Jag råkade zappa förbi och se att SVT2 kl 20.00 ikväll kommer att visa "Video Games Live" som en del av deras programserie "veckans föreställning". För den som möjligtvis har andra planer för en lördagkväll så skall den tydligen även visas i repris på SVT24 imorgon kl 22.00.

Video Games Live är en serie koncerter med TV-spelsmusik som framförts tillsammans med lokala symfoni-orkestrar världen över. Det hela arrangeras och leds av den forna tv-spelskompositören Tommy Tallarico.

Det finns knapert med information på SVTs hemsida om vad koncerten kommer att innehålla, utöver att det utlovas musik från bl.a Pong, Tetris, Mario Bros., Sonic The Hedgehog och World of Warcraft, men jag antar att det är PBS-specialen som spelades in någon gång under 2010 som nu kommer att visas på svensk TV (jag vet dock faktiskt inte om den har visats vid något tidigare tillfälle). Trailern till denna ser iallafall ut på detta viset:


Huruvida det är den specifika koncerten är egentligen väl irrelevant. Ifall man har en ledig timme att fördriva kl 20.00 ikväll så kommer det antagligen att vara en underhållande nostalgitripp oavsett, med en del av världens troligen bästa musik.

Svensk pryljournalistik - lever i det förgångna

Det har blivit något av ett fenomen att kritisera saker på ett så vulgärt och/eller elakt sätt som möjligt... och på internet då också, givetvis. Det är det mer eller mindre det som är grundstenen för internetrecensenthumor a la Angry Video Game Nerd, Zero Punctuation eller Nostalgia Critic. Det är väl efterapningar på den här formen av recensentteknik som rätt nyligen provocerade Takida att göra en polisanmälan mot en recensent. Men det har egentligen ingenting med saken att göra. Det jag försöker komma till är att jag väl själv inte är helt oskyldig till detta fenomen, då jag vid ett flertal tillfällen har försökt göra mig lustig över bl.a. dåligt skrivna Aftonbladet-artiklar.

Och nu har jag hittat en till.

Dock är det inte Aftonbladet som är boven denna gång, utan siten Prisjakt Pryl och deras artikel "Han köpte ett spel för 113 000 kronor", som publicerades den 10 augusti 2011. Dock var artikeln en sponsrad länk från Aftonbladet, vilket tyvärr bara bidrog till att belysa artikeln och göra det hela mer pinsamt än det behövt vara.

Den här artikeln och dess skamlösa förvanskning av sanning hade jag kanske inte alls reagerat på om jag inte hade känt till historian sedan tidigare. Själva ämnet i artikeln i sig är rätt intressant och läsvärt för den som kan ha ett visst spelintresse, men problemet med artikeln finnes redan i ingressen. För att citera denna: "Hur mycket är du beredd att betala för ett tv-spel? 400 kronor? 500 kronor? För samlaren JJ Hendricks är det småpotatis. Nyligen köpte han ett begagnat tv-spel för 113000 kronor".

Nu är det dock blott en gissningslek vad som egentligen gick snett när den här artikeln skrevs. Har den till synes anonyme skribenten fullkomligt struntat i att faktiskt läsa och/eller kontrollera sina källor, eller är det bara en fråga om diffrentierade definitioner mellan mig och skribenten. Eller väljer skribenten att medvetet försöka passera "gammal skåpmat" som nyheter (vilket i och för sig inte är ovanligt på nyhetssidor som t.ex. Aftonbladet).

Problemet, enligt mig, är att samlaren, som kallar sig JJ Hendricks, påstås "nyligen" ha köpt ett begagnat tv-spel för en stor summa pengar. Om man ser på t.ex. den här artikeln, skriven av JJ Hendricks själv i samband med inköpet, så är den publicerad 23 juni 2009. Det som hände över 2 år sedan skulle jag inte referera till som en nyhet som skett "nyligen". Men det är kanske bara jag.

Hade artikeln fortfarande rört sig om världens dyraste spel eller så, så hade jag även då kunnat finna ett uns av relevans i sammanhanget, men om man letar vidare på samma site så hittar man bl.a. här att det numera bara är blott det tredje dyraste NES-spelet som sålts och köpts.

Är det en intressant historia? Javisst. Är det en nyhet? Absolut inte.

Varför framställs det då som en nyhet? Jag skulle gissa på antingen inkompetens eller apati. Tyvärr verkar det som att till och med jag lägger större tid på att kontrollera mina källor för att få de faktasnuttar jag publicerar på denna blogg (som har har en minimal mängd läsare) korrekta, än vad denna, antagligen betalda, skribent har gjort i en artikel som dessutom sponsrats för att visas via Aftonbladet.

Jag tror att det jag vill komma till med den här typen av inlägg är att folk borde göra sitt jobb ordentligt. Det går faktiskt.

Om man bara försöker.

Fuska i onlinespel - finansiera kärnvapen!?

Nu har det gått ett par dagar sedan det uppmärksammades i media, men jag såg det på GameInformer.com som faktiskt refererar inga mindre än New York Times som källa. Å ena sidan så är det faktiskt en snudd på humoristisk historia... men som om man tänker efter noga så är det egentligen mer skrämmande än roligt, om det nu är sant som det sägs.

Det finns väl i regel två sorters online-spel. Det som dock i regel är gemensamt för alla sorters online-spel är att de designas för att vara så tidsödande som möjligt.

Den ena typen av online-spel är den typen som är så utleda tråkiga och tidskrävande att utvecklarna vill att du skall spendera riktiga pengar för att slippa arbetet, t.ex. Facebook-spel a la Farmville.

Den andra är den formen av online-spel en den typen som lägger värde i att faktiskt vara ett spel och vill att spelarna skall lägga ner tid och möda och få sina belöningar därefter, vilket i regel gäller samtliga större MMORPGs, t.ex. World of Warcraft. Men bara för att folk spelar ett spel så betyder det inte att de vill jobba för sina belöningar, vilket har resulterat i en marknad där folk för riktiga pengar köper virtuella saker, trots att spelutvecklarna fördömer det och oftast förbjuder det i sina mjukvaruavtal (ni vet, sådana där man aldrig läser utan bara trycker på "Agree" för att få bort).

Den vanligaste formen av transaktioner är kanske att man köper virtuell valuta för riktiga pengar, vilket oftast brukar vara guld i spel med medeltida teman. Att arbeta ihop virtuell valuta har i vissa länder kunnat vara ett heltidsjobb, bl.a. i Kina, vilket är ursprunget till termen "gold farming".

Det New York Times-artikeln i grova drag förtäljer är att Nordkorea tros använt sig av en grupp hackare för att infilterera Sydkoreanska online-spel och anskaffa sig virtuell valuta och/eller saker, som de sedan sålt till spelare för riktiga pengar. Pengar som sedan tros användas för att finansiera betydligt mörkare aktiviteter, såsom kärnvapenrustning.

Så tänk på det nästa gång du fuskar i ett online-spel för att du din egen lathet till trots vill ha ett osjysst övertag över andra spelare. Det må kanske kännas som det är ett fullkomligt harmlöst brott utan offer, men om du visste att pengarna du spenderade potentiellt användes till att ge excentriska diktatorer massförstörelsevapen, är det då kanske inte bara bättre att spela spel som de faktiskt var tänkta att spelas?

Suda51 & co skall göra sidoscrollande shooter

Goichi Suda är en japansk speldesigner, som går under smeknamned "Suda51". Han är antagligen mest känd för spel såsom Killer7, No More Heroes och den relativt nyligen släppta Shadows of the Damned.

Samtliga spel har utvecklats av spelföretaget Grasshopper Manufacture som Suda51 själv grundade 1998.

För ett tag sedan utannonserades det att Suda51 skulle göra en sidoscrollande shooter som bl.a. skulle innehålla "tidsmanipulation" som spelmekanik. Spelet skulle heta Sine Mora och utvecklas tillsammans med ungerska företaget Digital Reality. Digital Reality har inte direkt producerat något som jag hört talas om, men verkar ha spenderat större delen av 2000-talet med att göra realtids-strategispel för PC.

En teaser för Sine Mora släpptes tidigare i veckan, som för all del inte ser dålig ut, men som heller inte innehåller något faktiskt gameplay och därmed säger tämligen lite om spelet i fråga:

 

Spelet är tänkt att distribueras digitalt via XBLA och PlayStation Network. Med tanke på att det inte är helt inkompetent folk som ligger bakom så kan det vara värt att kolla närmare på när vidare information kommer.


Musik 2011: Mors Principium Est

För ett par månader sedan så uppdagades det att de båda gitarristerna i det finska metalbandet Mors Principium Est hade hoppat av och om inga ersättare kunde hittas så riskerade de att splittras. Tidigare i veckan så rapporterades det dock att en gitarrist har rekryterats och att detta nu även har resulterat i en försmak på nytt material:

 

Som jag nämnde i det förra inlägget om Mors Principium Est så är bandets debutskiva Inhumanity från 2003 en klar personlig favorit. Det är givetvis med stor nyfikenhet som det inväntas hur det kommer att låta med nya gitarrister och det är väl ingen tvekan om att det första smakprovet ger en klar At The Gates-vibb, på gott och ont.

 

At The Gates och deras geografiska genre-kamrater som In Flames och Dark Tranquillity har ju både myntat och etablerat den svenska melodiska dödsmetallen under 90-talet. Det är en genre som har sin otvivelaktiga charm, men som såhär 20 år senare riskeras att kännas både mättad och uttjatad. Dock kommer det alster med jämna mellanrum som både visar på att genren faktiskt ännu inte är till leda uttjatad och att den heller inte behöver "förnyas" eller spädas med inslag från andra genrer för att kunna fungera eller kännas aktuell.

 

Huruvida Mors Principium Est kommer att lyckas göra just detta med två nya gitarrister återstår att se, men för de som håller bandets tidigare releaser varmt om hjärtat och ser bandet som en underskattad och ofta förbisedd konstellation i metalkretsar så är detta i vilket fall som helst glädjande nyheter.


Europa får japanska och amerikanska PSOne-spel

2011 måtte vara året då grisarna erövrar skyarna. Inte nog med att Duke Nukem Forever har släppts och att Cave släpper shooters i väst, nu har det rapporterats att det kommer att finnas möjlighet för tidigare USA- eller Japan-exklusiva PSOne-spel att släppas i Europa via PlayStation Network.

Detta innebär i teorin att Europa för första gången kommer att kunna ta del av t.ex. Chrono Cross, Xenogears. Legend of Mana eller Einhänder och givetvis många många fler, vilket nästan låter för bra för att vara sant.

Nu påpekas det att t.ex. licenser och sådant fortfarande kan agera stoppkloss för en del releaser, men i vi borde förhoppningsvis åtminstone kunna ta del av en del alster som redan finns ute på PlayStation Network i andra regioner.

Inga titlar har officiellt tillkännagivits, så det är bara att hålla tummarna att några guldklimpar kommer att kunna leta sig över.

DoDonPachi Resurrection för Xbox 360... till PAL!

DoDonPachi Dai-Fukkatsu är det femte spelet i DoDonPachi-serien. Det första spelet som kom hette blott DonPachi och släpptes 1995 i arkadhallarna. Uppföljaren DoDonPachi kom 1997, som sedan fick en externt utvecklad uppföljare vid namn Bee Storm: DoDonPachi 2 som släpptes 2001. DoDonPachi 2 är än så länge det enda spelet som inte utvecklats av de ursprungliga upphovsmännen Cave och har dessutom fått rätt usel kritik.

Efter det kom DoDonPachi Dai Ou Jou 2002 och släpptes i både arkadhallar och för japansk PlayStation 2.

Sedan har vi då nått spelet detta kommer att  handla om: DoDonPachi Dai-Fukkatsu, som kom 2008 och portades till japansk Xbox 360 ca två år senare, närmare bestämt i början av 2010.

Spelet portades sedan till iOS samma år under namnet DoDonPachi Resurrection med en bunt nya features och modifikationer och blev tillgängligt för iPads världen över.

Förra veckan kom Cave med den överraskande nyheten att DoDonPachi Resurrection skall släppas för Xbox 360... och då även komma till Europa!

Detta följer då i fotstegen av DeathSmiles som tack vare Rising Star Games fick en PAL-release tidigare i år. Det är även Rising Star Games som bär ansvaret för att nu porta DoDonPachi Revolution och släppa det till Europa.

Så numera råder det ingen tvekan om att Xbox 360 är den ultimata danmaku-konsollen denna generationen med alla regionsfria släpp och lokaliserade alster.

Oavsett är det bara att glädjas åt att danmaku-spel officiellt får nå den västerländska marknaden, vilket avslutningsvis kan firas med trailern till det kommande DoDonPachi Resurrection för Xbox 360:


RSS 2.0