Spelvåldsdebatten ljummar

Det sker hemskheter runt om i världen dagligen. Vissa saker påverkar fler människor än andra, men det är lika tragiskt oavsett. Det är menlöst att ens försöka beskriva sådan tragik med blotta ord, vilket är därför avstår jag från denna företeelse och utan håller mig till min nisch. En sak som är vanligt förekommande vid en viss typ av incidenter, är jakten på en syndabock, vilken tyvärr inte alltid grundas i vett och reson.

Media i olika former som t.ex. spel, film eller musik är en sådan typ av syndabock, som får ta en smäll med jämna mellanrum när man greppar efter något att skylla på. Dock tycker jag ändå att de som ropar efter att lägga skulden på pixelerade blodfläckar inte riktigt får gehör i samma utsträckning längre, vilket bara är bra, då det finns betydligt större problem i våra samhällen än att någon kan låtsas skjuta ihjäl fiktiva personer i ett spel eller två.

Senast angående upploppen i England så var det visst en anonym polis som hävdade att "Det är dåliga människor som gör det här. Ungar som förlorat kontrollen. När jag var ung var det bara Pac-man och brädspel. Nu spelar de Grand Theft Auto och vill uppleva spelet på riktigt", om man skall citera artikeln om ämnet från Aftonbladet Spela!. Detta väldigt ogrundade amatörpsykologiska uttalande fick tråkigt nog gehör i form av att det publicerades i gratistidningen London Evening Standard, varefter det snappades upp av den betydligt större Daily Mail. Dock verkar ändå inte någon ha fäst någon större uppmärksamhet vid detta uttalande, utöver de små notiser i media som det fått, och förhoppningsvis avfärdas det som vilda spekulationer från en enskild individ, vilket det också är.

Efter tragedin i Norge gjorde bl.a. Sveriges Radio ett inslag där de ville belysa att våldsamma datorspel kan göra folk aggressiva, därför att gärningsmannen påstår sig ha "tränat" genom att spela Call of Duty: Modern Warfare 2. För varje studie som försöker peka på ett vagt samband finns det ju dock en studie som säger det motsatta. Dessvärre fick Norge-tragedin konsekvenser i form av att Coop i Norge började bojkotta våldsamma spel vilket även inkluderade World of Warcraft vilket menas vara bra att använda som "täckmantel" för att kunna "planera terrordåd".

Visst kan jag förstå idén att man på något sätt vill man vill ta hänsyn till anhöriga genom att inte sälja saker som kan relateras till incidenten, men samtidigt blir det på något vis absurt. Jag förutsätter nästan att ingen hyser agg mot de 12 miljoner World of Warcraft-spelare på grund av det som hände. Likaså tror jag inte att händelsen varken triggades av eller kunde ha förhindrats ifall World of Warcraft inte hade sålts. Men liknande åtgärder togs här och var i media kring 9/11 och det kan väl som sagt ses som ett sätt att "ta hänsyn".

I ljuset av de händelser som skett relativt nyligen känns det ändå som man överlag inte väljer att ta den lätta vägen och skylla på spel och musik (även om några alltid kommer att försöka av någondera anledning). Kanske börjar vi smått att lära oss att ta ansvar för våra handlingar?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0