Foleyfascination och kaffefail...

Idag började vi mixa medley nummer 3... for real. Får se hur lång tid det kommer att ta, får klämma in mixningstid där det är möjligt. Men nu är kulan i rullning iallafall, så någon gång kommer det att bli resultat ^^' Stay tuned! >.<

Samtidigt har ju vår 10-veckors projektkurs dragit igång nu. Jag jobbar i teamet som håller på att utveckla ett PC/Xbox360-spel vid namn Break-In, som skall vara ett 4-player co-op pussel...thingie. Det kan säkert bli skoj. Jag är då kompositör och ljuddesigner tillsammans med min bandkamrat från No Miss.

Jag är lite osäker på hur pass bra kommunikationen i teamet fungerar, då

Jag spenderade dagen med att tillsammans med my fellow ljude och design-delen av teamet att sammanställa en preliminär "sound bible", det vill säga... pretty much en lista över allt som kan tänkas låta i spelet ^o)

Imorgon har vi studiotid och då blir det foley-inspelning. Det är något särskilt lockande med foley-inspelning, eftersom att så som man "tycker" att saker skall låta, gör de inte i verkligheten. Så vill man ha något som skall låta som något specifikt, är sällan den mest logiska lösningen, att spela in just det som skall låta, särskilt bra. Utan istället får man hitta något, ibland helt bisarrt, substitut och "fejka" ljuden, så att det låter mer likt än deras verkliga motsvarigheter. Hängde ni med i det resonemanget? Sedan kan det ju även finnas praktiska restriktioner i vad som är möjligt att spela in, vilket även gör att man får "fejka" lite.

Vi har även skaffat kaffebryggare till projektrummet, so no more tired mornings! ^^ Detta ledde även till projektets första riktigt episka fail, då vår producent under frenetiskt och extremt onödigt viftande välte ut en kaffekopp över en team-kamrat. Bra jobbat! XD

Sjuk igen... och så redovisning...

Så händer det igen ^o)

När jag vaknade i onsdags kände jag mig typ orkeslös. Jag fick ju en del onda aningar då, men i och med att jag hade en del att göra så åkte jag in till skolan, jag skulle ju ändå bara sitta framför en dator där.

Det går rätt bra, fram tills lunch, då jag känner mig helt utmattat och inte har någon aptit alls. Det slutar med att jag knappt rör min matlåda utan bara sitter och stirrar ut genom fönstret i typ en halvtimme.

Efter detta så mår jag dock mycket bättre och jag låter någon beta-testa mitt C++-projekt.

När jag så småningom åker hem så är jag än en gång helt utmattad, vilket resulterar i att jag klär på mig så mycket kläder jag kan (då jag är halvt förfrusen) och lägger mig för att vila, samt slår på tv:n. Jag vaknar väl nästa gång runt 21, då jag går upp och tar en värktablett för att sedan lägga mig igen. Vaknar nästa gång strax efter midnatt, då jag går och borstar tänderna och sedan lägger mig igen.

När jag vaknar på torsdagen mår jag sådär på morgonen, men när jag anländer i skolan mår jag faktiskt toppenbra. Aptiten är medioker, men det rullar på. Sedan när jag kommer hem mår jag än en gång skit, men drar en vända till affären för att inhandla lite förnödenheter. När jag kommer hem blir det att lägga sig igen med max påklädnad. Då ligger jag och halvsover resten av kvällen utan att vakna till på riktigt igen förrän runt klockan två på natten ungefär. Då blir det att borsta tänderna och lägga sig... igen ><

Hurra, då har jag alltså sovit bort två dagar.

Sedan idag var det redovisning. Det gick väl bra tror jag. Jag är väl inte direkt missnöjd med mitt projekt, men det finns ju ganska mycket kvar att önska. Jag har lärt mig lite C++ och implementation av FMOD ^^' och sedan så funderar jag eventuellt på att bygga vidare på någon av mina funky battle-teman för att se vilken potential den skulle ha och hur det skulle låta med lite dugliga sample-bibliotek ^o)

Nu mår jag iallafall bättre... men jag saknar min Mona ;__;

Överambitioner once again... och erm... leverans?

Jag har nu insett hur mycket tid som inte finns till att jobba med mitt fina textäventyrs-RPG med 3D-ljud. Igårkväll satt jag och planerade hur min dungeon skulle fortsätta och skissade ner drygt nya 70 rumbeskrivningar. Idag när jag kom till skolan satt jag på förmiddagen och lyckades implementera ca hälften och ljudlägga dem. Så en grotta av den magnitud jag hade önskat inser jag nu att jag inte kommer att kunna göra ^o) Men jag får väl göra det bästa av det helt enkelt...

En del av eftermiddagen spenderades åt att spela in impact-ljud, som jag tror gav ett helt okej resultat, jag har själv inte kollat så mycket på ljuden än, men de verkar ha blivit köttiga och go'a ^^'

Jag implementerade iallafall under dagen lite av de visioner jag fick under bussresan hem från Ringeboda (när jag inte var upptagen med att drömma om Mona ;__;). Det verkar vara något med bussresor och att få spelvisioner ^o) Nu kommer de monster man möter bero på var i grottan man befinner sig, samt att jag lagt in förutbestämda bossencounters XDXD

Det sistnämnda ledde till att jag suttit större delen av kvällen med att komponera en funky boss battle-låt. Jag känner mig rätt nöjd, då jag tror jag lyckats få till så pass diffus och dissonant harmonik tillsammans med basgång som till och med herr Uematsu skulle kunna approve:a.

Och så fick jag en tredjedel av min ginza-beställning jag impuls-gjorde förra veckan... :$

Helgsammanfattning och jädra fail-bussar...

Det blev ju en spontanresa upp till Ringarum i fredags, via bil. Den bilresan resulterade i en nagelbitande thriller över SMS huruvida jag skulle hinna med 22.07-bussen från Norrköping eller inte. Men med lite vilja, så gick det.

Sedan under lördagen blev det "familjedag" på Eniro och en himla massa film och mys ^^'

Bussen hem, med Svenska Buss, på söndagen är dock en helt annan historia. Dels, så när jag försökte boka den, i torsdag, så var avgången "spärrad", så det gick inte att boka den via internet. När man ringde den röststyrda bokningstjänsten, så påstod den att det var för "tätt inpå avgången" för att boka resan via bokningstjänsten... ja, 4 dagar innan är ju rätt sent ute. När man sedan försöker ringa kundtjänsten, under deras öppettid... så svarar de inte. Tog väl sig en generös sovmorgon de med ^^ När de väl svarade så blev man intygad om att de bokat en plats åt en på bussen.

När söndagen sedan kom blev vi väl lite sena kanske. När vi hade någon minuts gångväg kvar till värdshuset, därifrån bussen skulle gå, hade vi ändå ca 10 minuter kvar innan bussens schemalagda avgång. Vi såg till och med bussen därifrån vi gick. Likväl såg vi när den tog fart och körde ifrån mig... närmare 10 minuter ahead of planerad avgång.

Jag är mest glad nu att jag inte betalat biljetten i förväg. Nog för att det inte är the end of the world, samt att jag inte har något emot en extra dag hos älsklingen, men jag tappade ändå lite respekten/förtroendet för Svenska Buss ^o) Även om de tillhandahåller resor mellan Karlshamn och Ringarum, samt erbjuder studentrabatt.

Och så tappade jag min Daimstrut på marken. Blä.

Suspekta buggar och överambitioner...

Idag var vår lärare tillbaka. Vi lyckades inte riktigt komma underfund med vad problemet var i ProTools, men vi uppmärksammade iallafall nu att det vi spelat in verkade vara tight, inbördes... men de spår vi bounce:at ut från andra program har hamnat helt ur synk när vi flyttade projektet från en dator till en annan. Det är väl lite av en lättnad, då det borde räcka med att manuellt kompensera de spår som nu är ur synk... but it still doesn't make sense, eftersom det är exakt samma spår som vi hade som backing tracks när vi spelade in ><

I morse tog jag mig en liten sovmorgon och tog 9-bussen in till skolan. Under morgonen implementerade jag så att man kan använda items man plockat upp på vissa specifika saker. Så nu kan man gå till ett rum, plocka upp "an arbitrary rusty key" och använda den i ett annat rum på "an arbitrary rusty gate". Då öppnas en ny "gång" och man kan progress:a vidare i grottorna.

Sedan hade vi en föreläsning om hur 3D-ljud fungerar i FMOD. Så nu har jag lite smått påbörjat att ljudlägga mina textmiljöerna i 3D. Så nu när man förflyttar sig genom textmiljöerna så förflyttar sig "lyssnaren" samtidigt i 3D-miljöerna. Det är inte överdrivet svårt, men det är sjukt bökigt ändå. Alla 3D-positioner defineras som vektorer... och för att ljudmiljöerna skall bli bra måste man sitta och kaliberera alla ljud och deras rolloff i 100 år typ.

Jag börjar bli allt mer kluven över var man bör lägga sina prioriteringar, samt att det börjar bli smärtsamt uppenbart att det inte finns i närheten av tillräckligt med tid för allt man skulle _vilja_ göra.

Helst vill man ju spela in alla ljud själv. Men det kräver en hel del jobb och det tar en massa tid. Man måste ju få till bra inspelningar, vilket inte alltid är helt lätt, det är mycket trial and error. Sedan måste allt editeras. Sedan skall ljuden implementeras i 3D, vilket kräver massvis med kalibrering för att det skall bli bra. Sedan vill man ju skriva egen musik, som är både bra och genomarbetad/välproducerad. Sedan så vill man ju implementera massa feta features i sin spelmotor och göra ett så välutvecklat gameplay som möjligt.

*sigh* There's not enough time... und I miss my Mona ;__;

...

This just in: Jag åker till Ringarum imorgon XDXD <3

Kvastviftning och efterklokhet...

Att det skulle resultera i en ändlös ström av techno-babble var ju en av riskerna med att jag började blogga >.< Men finns det några specifika önskemål på saker jag skall förklara så gör jag givetvis gärna det ^^' Det vore ju grymt fördelaktigt om de läsare jag faktiskt har dessutom förstod och fick ut något av att läsa den! ;__;

Idag jobbade jag iallafall vidare på mitt episka textäventyrs-RPG. Alla de visioner om optimering av spelmotorn jag fick på bussen hem igår lyckades jag idag implementera med great success! ^^ Nu är kartsystemet sjukt dynamiskt och det går 100 gånger smidigare att bygga ut spelvärlden. Dock slutade det inte där, utan jag fortsatte och gjorde ett sjukt superdynamiskt item/inventory-system. Jag blev nästan lite stolt över hur bra det funkade och hur dynamiskt det var! XDXD Nu måste jag bara göra så att de items man kan plocka upp och bära med sig faktiskt går att använda till något ^o)

Vår lärare var dock fortfarande i Falun, så vi fick ingen klarhet i våra ProTools-bryderier, men han skall vara tillbaka imorgon. Istället så gick vi och spelade in lite punkteffekter till våra feta textbaserade spel ^^ Det vi åstadkom var lite sjyssta sving-ljud genom att svinga sladdar och en rätt skabbig kvast som stått i ett av rummen sedan vi började här på skolan. Det blev rätt lyckat. Imorgon tänkte vi eventuellt införskaffa en bit kött för att puckla på i hopp om att få till lite bra "impact"-ljud.

Jag har även lagt märke till att jag har en tendens att upptäcka band... sisådär några år EFTER att de haft sin storhetstid, alternativt splittrats. Jag satt igår och klickade runt bland related musikvideos på youtube, då jag var lite uttråkad. Helt plötsligt händer det mest osannolika som kan hända, jag hittar något som jag faktiskt tycker låter... ganska bra ^o) Jag lyckades då hitta bandets senaste skiva, "Stormchaser" (bandet hette "Light This City" f.ö.), och konstaterade därefter att det definitivt var det bästa jag hört på länge. När jag sedan försökte googla fram lite info om dem så hittade jag att de tydligen splittrades innan deras sista skiva släpptes. Just my luck... ^o) Men som tur var valde de att släppa skivan anyway.

Jag skulle rekommendera dem starkt till alla som gillar typ melodeath/hardcore iallafall ^^'



(Detta verkar vara den enda musikvideo de gjort by the way. Embeddar den för att piffa upp inlägget lite ^^')

Projektuppdatering och latencyproblem...

Det är helt sjukt vad solen skiner idag... och varmt är det också! ^o)

Mitt textäventyrsspelprojekt går väl sakteligen framåt. Dock är jag lite kluven mellan balansen av teknisk implementation och ljuddesign. Vi har ju rätt begränsat med tid på oss (ca 1½ vecka kvar) och jag vet inte riktigt om man skall satsa att få det så tekniskt avancerat så möjligt vad gäller spelmotor och ljudimplementation (och köra mycket på halvkassa och placeholder-ljud), eller om man skall skära tillbaka lite på det för att lägga lite mer tid på att göra BRA ljud och musik.

De senaste dagarna har vi haft föreläsningar om grunderna i C++. Dock har jag inte känt för att lägga ner så mycket tid på programmeringen utan mest suttit och pillat på ljuden lite. Jag har gjort en victory-fanfar och en gameover-slinga, som, om än basic, är hyfsat genomarbetade nu. Dock kör jag Reasons samplingar (det är det enda jag har att tillgå på min laptop) och dess lite halvkassa/syntetiska orkesterljud passar faktiskt text-miljön i spelet rätt bra, så jag funderar på att strunta i att konvertera låtarna till något av skolans orkesterpaket och köra på ett lite mer lo-fi sound.

Dock fick jag visioner på bussen hem om hur man kan optimera min spelmotor lite! XDXD Får kolla på det imorgon.

Sedan försökte vi oss även på att börja mixa idag. Vi gick till stora studion för att slänga över projektet på ett usb-minne varefter vi gick bort till det enda ljudrum som har ProTools 8 installerat och lade in det där. Jag satte mig och inledde med att börja städa upp leadgitarren i början av låten. Så plötsligt märker vi att det låter som om första bas-anslaget blev fel/otight. Okej, ett mänskligt misstag antar vi och tänker att det säkert går att lösa på något sätt. Men vi finner det också väldigt underligt att vi inte märkt det förrän nu. Sedan börjar jag lite lätt störa mig på att leadgitarren kontra stämgitarren också låter lite otight ibland. Blev tagningarna inte så bra som vi trodde? Sedan när vi kom till partiet där medleyt drar igång på riktigt så är lead- och kompgitarrer inte ens i närheten av varandra och vi börjar på riktigt undra "what the fsck?". Sedan lyssnar vi på piano-partiet, som lägger ett komp i raka åttondelar, för att höra om det låter tight. När vi gör det så viker vi oss typ dubbla av garv, för pianot är så ur synk med resten att det låter som om världens sämsta och mest otighta pianist hade försökt att spela men failat miserabelt.

Lite orolig över att man eventuellt totalt tappat allt omdöme under inspelningen och på samma gång all musikalisk förmåga går vi tillbaka till stora studion för att lyssna på det där, men där låter det som det SKALL göra .*pusta ut*

Vet inte om det är prestandaproblem i ljudrummet och att det är för många spår eller vad det är. Vår lärare är dessutom i Falun at the moment, så vi kan inte fråga om det. Får hoppas att det kan lösas för det skulle vara sjukt störigt att behöva mixa det när allt låter otight (men det faktiskt INTE är det ><).

Wicked Tales...

...blir troligtvis namnet på det kommande plattformsmedleyt från No Miss, vars råmaterial spelades in och färdigställdes nu under helgen. Den som har lite fantasi och dessutom kan sina konsollklassiker kan kanske gissa sig till någon av låtarna som kan förekomma i medleyt.

Efter att förberedelserna inte riktigt blev som det var tänkt så måste jag ändå säga att det gick grymt bra och vi åkte därifrån med känslan "detta kommer att bli sjukt nice". Nog för att det är grötigt och opolerat och helt obalanserat vad gäller allt från nivåer till EQ när man lyssnar på råmaterialet, men man kan ändå föreställa sig hur slutresultatet kommer att bli, and it will be GOOD XD

Dock har vi många timmars mixning framför oss, som man får försöka trycka in då det är möjligt... typ innan skolan, efter skolan etc. samtidigt som man har skolprojekt att underhålla. Kan inte förutsäga hur lång tid det kommer att ta, men it will be worth the wait, I promise! >.< Förhoppningsvis kan vi förgylla någons vardag genom att ge dem en trip down memory-lane samtidigt som vi bistår med brutal hårdrock av bästa sort! ^^

Men enough shameless self-promotion. Inspelningen av akustisk gitarr löste sig utan några större svårigheter, och de substitutmikrofoner vi fick använda på några ställen fungerade alldeles utmärkt. Dock är man sjukt trött nu efteråt, då studioinspelning faktiskt är något som tär ofantligt på krafterna. Det är ett konstant presterande samtidigt som man aktivt och kritiskt måste lyssna på allt man presterar hela tiden, så man blir lite trötter i huvudet ^^ Dock så blev vi klara ahead of schedule. Tror det beror på att vi inte hade något PlayStation med oss denna gång för att underhålla oss när vi ville "ta lite paus". Eller så börjar man bli mer rutinerad när det gäller studioinspelning.

Njaej, är nog PlayStationet som är boven i dramat. XD

Textäventyr och bakslag...

Nu är det iallafall bestämt att mitt "projekt" för dessa 3 veckor (med 2 veckor kvar efter denna) kommer att vara ett textäventyr i C++ med lätta RPG-inslag och ljudläggning i FMOD. Idag gjorde jag ett godtyckligt stridssystem och ett levelingssystem. Det funkar, men det är fruktansvärt opolerat och utan en tillstymmelse av balansering. Men jag har iallafall gjort en funky battle-theme till striderna! ^^ Nu saknas bara någon form av story/substans/mål i spelet. Dock skall jag väl försöka lägga rätt stor vikt på ljudläggningen. Det känns dock skumt att ljudlägga ett textbaserat spel, men det är det som gör det hela lite intressant också.

Från och med 16.00 idag hade vi studiotid och det var dags för uppriggning inför medley nummer 3 från No Miss. Denna gång skall vi ge oss på the grandfather av alla konsoll-genrer: plattformsspelen. Detta kommer bli första gången vi ger oss på några 8-bitars-alster, och vi gör det med råge. Tror det är 3st låtar SNES-spel och resten är från NES. Medleyt klockar väl in på drygt 7 minuter (ungefär som vanligt) och vi har en blandning av både klassiska hits och några okända guldbitar.

Vårt förra medley, Insert Coin, var ju lite en respons på att vi fick kommentarer om att soundet var för klent på vårt första medley och därför krämade vi på med traktordist på basen och sparade inte på köttet någonstans. Denna gång tror jag vi kommer försöka spela mer på dynamik mellan låtarna. Dock skall jag inte säga för mycket, därför att även om man arrangerat och förberett så händer saker man aldrig kan förutsäga när man väl står där i studion :P

Dock gick inte förberedelserna riktigt som vi tänkt. Vi fick låna lite kabel, som inte fungerade. Samt att shockmountsen till flera mikrofoner vi hade för avsikt att använda var pajade, så vi fick använda andra mikrofoner. Då vill jag tillägga att detta är shockmounts till mikrofoner i 20000kr-klassen, det vill säga grejer man inte behandlar hur ovarsamt som helst och det är det som gör en sur. Samt att de bara lagt tillbaka grejerna i skåpen utan att säga till någon att de är trasiga. Och det kan ju tilläggas att det bara är vi ljudelever som har tillgång till dessa grejer, så det är antingen någon i min klass, i årskursen ovanför oss eller någon etta som haft sönder dem. Men efter dagens soundcheck så känns det ändå som om det kommer att kunna bli bra. Jag vetetusan hur vi skall micka upp de akustiska gitarrerna dock... ^o)

Sedan när jag kom hem hade jag äntligen fått sista skivan från min ginza-beställning jag gjorde i typ oktober/november XD

Nytt busskort och snurrande kuber...

Imorse var jag till KaBo... för andra gången. Denna gången var hon som har hand om busskort äntligen där. Hon ringde några samtal och konstaterade att nej, mitt busskort är inte giltigt i Karlshamn. Tydligen hade den som _vanligtvis_ har hand om busskortsutskicken inte varit där på sistone, så det är någon sorts vikarie som suttit och skickat ut felaktiga busskort. Hursomhelst så fick jag då omedelbart traska bort till resecentrum där jag fick ett nytt. Dock var de så pass snåla att de inte ens kunde bjuda på några dagar utan det nya jag fick började gälla i förrgår så de två dagar jag inte kunnat åka på det var en waste. Oh well, nu kostar det inte 60kr om dagen att åka till och från skolan iallafall...

Resten av denna kurs får vi göra lite vad vi vill. Så jag och en till sitter och försöker lära oss C++. Skall väl försöka implementera lite FMOD (en rätt stor/känd ljudmotor som är gratis att använda i ickekommersiella sammanhang) eller så. Har iallafall suttit i tutorials och gjort ASCII-program som tar hand om input och output av text och siffror. Sedan fick vi slut på tutorials och började jobba lite med OpenGL.

Så mitt stora åstadkommande idag är ett program med två små färgglada 3d-kuber som snurrar. Yay.

Helgsammanfattning och funktionella busskort...

Släktträffen blev rätt lyckad i min mening ^^ Det var trevliga, pratglada människor som gjorde att man kände sig välkommen, så jag hade definitivt trevligt. Det som var mindre bra var att jag inte på långa vägar var lika kry som jag trodde och/eller hade intalat mig. På grund av detta så var jag lite halvt svimfärdig bitvis under kvällen, samt att när de smarriga varma mackorna serverades hade jag knappt något matlust alls. Likaså när Toscakakan kom fram så orkade jag bara få i mig någon ynka bit. Men jag var där iallafall! ;__;

När den trevliga aftonen sedan var över blev det stirrningslek mot diskmaskinen för att den skulle bli klar och finporslinet kunde torkas och sedan bums i säng efter lite mer medicin ordinerad av doktor Mona ;__;

Den natten låg jag tydligen och yrade i sömnen, höll på och vred och hade mig plus att jag var skållande varm (stackars älsklingen ;__;). Allt jag minns var att jag drömde om att jag var helt rasande arg på någon, av någon anledning ^o)

Nästa morgon var jag helt rödflammig på överkroppen as well, utan någon till synes förklaring. Större delen av den dagen spenderades iallafall tittandes på diverse film och med ett genomlidande av Melodifestivalens "andra chans" ("Snälla Snälla"? wtf?). Nog för att jag inte har något emot att bli ompysslad eller så (A), men det var ju faktiskt Mona som fyllde år, och hon som borde ha blivit ompysslad! :$

I'll make it up to you! >.<

På söndagen började jag faktiskt må bättre, vilket givetvis är dagen jag skall åka hem (det slår aldrig fel). Det blev lite kortvarigt fika och ytterligare ett möte med släkten då kusin Ellinor skulle fylla 8 ^^ Men jag hann som sagt bara vara där en kort stund innan jag blev tvungen att ge mig av mot bussen hem.

5 timmar senare och man var i Karlshamn och så blev det sista bussen hem till Svängsta och sedan var man hemma.

Och idag när jag skulle åka till skolan så hade jag fått mitt nya busskort från Karlshamn Bostäder, då mitt gamla gick ut den 8:e. Jag körde ner det i maskinen på bussen. Det resulterade felpip och det texten "FELZON". Chauffören kollar på kvittot och förklarar att detta busskort är giltigt i Ronnby. Det är ju SJUKT användbart för mig, tack KaBo...

Släktträff och klappvakt

Med beslutsamhet och mängder av te/juice/frukt och genom att jag spenderade typ 70% av gårdagen liggandes till sängs framför TV:n så lyckades jag till slut få den påträngande förkylningen att lätta under kvällen, så i morse satte jag mig på 9-bussen mot Ringarum.

Efter den 5 timmar långa bussfärden (på vilken Frank tyvärr icke fick följa med p.g.a. de strikta regler Svenska Buss har angående djur, och jag chickened-out på att försöka argumentera för att han skulle vara min dedikerade led-hamster XD) så anlände jag vid 14-tiden mitt i förberedelse-kaoset inför kvällens festligheter. Efter att ha fått nys om att jag ännu inte var helt återställd från förkylningen började Mona genast att pumpa mig full med allehanda medicin ^^' Får se om man är nice and groggy lagom till kvällen nu XD

Men ikväll blir det då alltså att slänga käft med släkten ^^ Kommer säkert att bli trevligt, men lite nervöst är det ju, då man ju vill göra ett gott intryck! ;__; Som tur var fick jag ju plenty of övning på att slänga käft under Monas visit nere i Blekinge XD

Så ikväll blir det äta gott, socialisera, hoppas att förkylningseländet dör för gott, så att man kan vara pigg och kry under resten av helgen, samt att vakta presenten min till älsklingen så hon inte är framme och klämmer på den allt för mycket (I'll be watching you!)! >.<

But it's good to be here :$ <3

Förkylningssymptom och återlämning av VHS-band

Det började igår kväll, runt 23-tiden kanske, att jag började känna mig helt förfrusen. Det resulterade i att jag kröp ner i sängen för att titta på tv tills jag somnade. Jag har börjat köra en cykel av Scrubs x2->Spin City->2½ Men om kvällarna, om älsklingen inte är online det vill säga ^^ När 2½ Men börjar så brukar jag vara så trött att det inte är lönt att titta längre, och man lägger sig för att somna in.

Vid detta laget insåg jag att det inte rörde sig om att jag bara frös, utan att jag antagligen var på väg att bli förkyld. Jag hoppades att en god natts sömn skulle bota det, men icke. När jag vaknade och kände samma sak som kvällen innan OCH dessutom hade någon form av pseudo-yrsel/huvudvärk/illamående. Jag bestämde mig då direkt för att INGET skulle stoppa mig från att åka upp till Ringarum på fredag! >.<

Tanken slog mig vagt att man kanske skulle stanna hemma, men jag tänkte att om jag klädde på mig ordentligt så borde det inte vara några problem samt att jag dessutom ville få lite gjort på skoluppgiften >< Eftersom jag ju, åker upp på fredag.

När bussen nådde Erikdalbergsvägen (7 stationer innan jag är framme vid högskolan), så mådde jag så pass illa att jag valde att gå av och få lite friskluft och traska bort till skolan, trots kylan ute. Nu kanske vissa blir oroliga, men det är ett föga känt faktum att jag faktiskt stundtals lider av åksjuka, detta yttrar sig nästan garanterat om jag åker motorfordon tidigt på morgonen, utan att ha intagit något. Det räcker med ett glas juice (jag är ingen anhängare av frukost direkt när man vaknar på morgnarna), och sedan är det inga problem whatsoever. Detta gjorde jag dock imorse, men det verkade inte ha hjälpt.

När jag väl kom fram till skolan så gick allting rätt bra, fram tills lunch, när jag efter halva matlådan (som till mitt försvar var rätt matig) inte hade någon lust att äta längre. Sedan fortskred dagen, tills det att det blev eftermiddag/kväll. Då sjönk temperaturen i lokalen där vi satt (jag var inte den ända som reagerade på detta), och jag började frysa så pass mycket att jag tog på mig ytterkläder när jag satt framför skoldatorn. Och ja, jag såg antagligen lika fånig ut som jag kände mig, but hey, jag tänker inte riskera att bli förkyld! >.< Dock kände jag mig, trots detta, fortfarande frusen.

Sedan åkte jag hem.

Då satte jag in det tunga artilleriet: klädde på mig extratröja, extrasockor, långkalsonger och drog fram mitt el-element som, as we speak, står på full spett och blåser varmluft mot mig. Sedan satte jag på en kopp te (kan tilläggas att jag inte är någon te-drickare, förutom vid potentiella förkylning, utan föredrar kaffe, så svart som bara möjligt). Efter lite förmaningar från min älskling Mona (love you ^^) så håller jag nu på att tappa upp ett varmt bad och skall med bestämdhet utrota alla symptom på eventuella förkylningar, för på fredag skall jag kry som en nötkärna sitta på 9.05 bussen till Ringarum! Sådeså! ><

En liten sidenote är att min erhållna VHS-spelare igårnatt kände sig för att ge tillbaka det av Monas VHS-band som vi använde för att prova ifall den fungerade ^^

(Av detta kan ni alltså komma fram till slutsatsen att NEJ, den fungerade inte särskilt bra, utan tuggade gladeligen i sig bandet med stor aptit XD)

Tillmötesgående och dumma saker...

Jag spenderade den större delen av gårdagens inlägg med att rikta en hel del kritik mot BTH och deras informationsflöde, eller snarare, deras brist på ett sådant. Det är kritik som jag står för och de most definitely förtjänar ^^ Dock är det ändå värt att påpeka att allt inte är av ondo på denna hippieskola (vår rektor ser ut som Pettson utan hatt och tilltalar alla "Hej vänner"). I all sin virrighet är lärarna (med undantag för gästföreläsare, som är hemska monster hela bunten) riktigt sjyssta och tillmötesgående, samt väldigt trevliga.

Min älskade Mona fyller ju två tiotal i helgen och skall firas med pompa och ståt ^^ Detta firande hade jag för avsikt att närvara vid, NO MATTER WHAT! >.< Eftersom firandet skulle vara på fredagen och jag har skola/uppgifter fram tills dess, skulle detta innebära att jag får ta och åka upp samma dag. Den lilla komplikation som uppstod var då att vi skulle ha redovisning av veckans uppgift på fredagen. Det räckte med en artig förfrågan ifall jag kunde ta denna redovisning en annan dag och det resulterade i att hela redovisningen flyttades till måndagen istället. Detta sparar mig ca 600+kr eftersom jag kan åka med Svenska Buss kl 9 på morgonen, vilka ger mig en mycket angenäm studentrabatt istället för att åka med SJ och deras greedy bastard-priser. Jag kommer alltså att kunna ta mig dit och hem, för mindre än vad det hade kostat att åka en av sträckorna med tåg SAMT att jag slipper komma försent till festiviteterna ><

Därför befinner jag mig i en form av lättare eufori och bara sitter och längtar till fredagen när jag får träffa min älskling igen.

Vad som också bidrar är att skoldagarna fram tills dess kommer att bli rätt angenäma. Det är rätt skoj att sitta i Hammer och leka med banor. Det fenomen som uppstår är att man sitter och leker och gör en massa dumma saker, bara för att man KAN. Dock lär man sig av processen, då man sitter och hela tiden hetsar varandra till hur dumma saker man kan få till. Dessutom fick vi, trots allt, jobba lite med scriptning av ljud i Half-Life 2-motorn, vilket gör det hela mycket mer intressant, då även om ljudmotorn HAR tydliga begränsningar, så finns det ändå möjligheter att göra rätt balla saker med motorns "soundscape"-objekt (vilket jag inte kommer att gå in närmare på, då denna text då kommer att övergå i någon form av, för dödliga obegripligt, techno-babble).

Sedan såg jag även att Opeth skall till Metaltown i år... hmm... tempting...

Men iallafall, nu skall jag sitta i 2 dagar och göra dumma saker, sedan åker jag till Ringarum!

Framförhållning och... framförhållning...

BTH är definitivt i en klass för sig. Efter att förra veckan helt på random tvingats läsa en kurs i "Elementär Dramaturgi", d.v.s. historieskrivning (den som hittar kopplingen till spelljudsproduktion får gärna förklara det för mig), så uppstod det fina informationsflödesvakuumet som så ofta drabbar BTH. Jag tror jag kollade mailen för sista gången runt 23 igår kväll men inte ett knyst om när, var eller ens OM vi hade några lektioner denna veckan.

Jag och min bandkamrat åkte dock in tidigt till skolan för att repa med No Miss. Därefter tog vi helt enkelt saken i egna händer och sökte upp vår lärare.

- "Ja, ni har lektion klockan 13".
- "För det har ju inte kommit något mail om det eller så".
- "Nej, jag vet."

Ungefär så löd den konversationen. Gogo surprise-föreläsning!

Sedan kom framförhållningsmoment nummer 2. Vi skall jobba en vecka med Half-Life 2 SDK och ljudlägga banor i dess medföljande baneditor. Detta kräver ett Steam-konto samt en EGEN upplaga av Half-Life 2. Jag hade redan detta sedan tidigare, så för mig var det inte något problem, men alla andra fick sätta sig och beställa det eller köpa det direkt via Steam på plats. Gogo surprisekrav på innehav av mjukvara! Tack och lov fick vi iallafall tillgång till skolans datorer, då min stackars HP till laptop skulle göra ner sig själv av överansträngning om den ens tänkte på att försöka köra Half-Life 2-motorn.

Efter att man har suttit ett par minuter och lekt med Hammer (deras baneditor) så upptäcker man dock att deras ljudmotor är tämligen begränsad. När man dessutom upptäcker att hälften av de medföljande ljuden är låsta i sin egen scriptning och inte går att påverka med några parametrar alls känns det ju sådär (man kan ju givetvis in och pilla på scriptningen, men det skall man inte, då det inte ingår som ett moment av denna del av kursen utan det kommer typ... nästa vecka ^o)).

Men hey, det är iallafall ljudrelaterat! XD

Flygning och flyktförsök...

Tillbaka i Karlshamn igen. Flygningen gick utan komplikationer, förutom att jag blev tvungen att svepa min halvliters energidryck som jag kom på att jag hade i väskan, då flygplatsernas säkerhetskontroller brukar vara rätt kinkiga när det kommer till medhavande av suspekta vätskor. Valet av färdmedel resulterade även i att det fina våffeljärn jag fått fick vara kvar i Märsta för stunden ><

När jag väl anlände på Ronnebys Flygstation (notera flygSTATION, inte flygPLATS), så var det lite Karlshamnsfolk som väntade på att skjutsa en annan Karlshamnbo till Karlshamn, så jag fick mig en liten skjuts till Karlshamn jag med. Score! Detta resulterade i att jag var framme i Karlshamn innan bussen som skulle ta mig till Ronnebys resecentrum från flygplatsen ens hade anlänt. Dock fick jag vänta i Karlshamn i 1½ timme på Svängstabussen p.g.a. detta, men oh well.

När jag kom hem var allt som sig bör. Den fina lilla... eller ja... ganska stora, diskhögen hade inte magiskt diskat sig själv. Frank hade inte rymt, men han hade nog allt försök, då hans lilla orange:a rör-thingie var placerad i matskålen och lagd som om han hade försökt använda den för att klättra upp på hjulet. He never learns *-)

Frank, the one and only.

Och visst ser det väl ut som om han försöker dölja något? ^o)

RSS 2.0