Frustration->eufori->frustration

Yes, dags för recap. Idag skall jag vara sjukt strukturerad och gå igenom förra veckans företaganden, dag för dag! >.<

Måndag: Vi tänkte börja veckan med att installera skolans upplaga av East West Quantum Leap Symphonic Orchestra Platinum Pro XP (även känt som EWQLSOPXP). Det började först med att försöka scavenge:a skolan för lämpliga hårddiskar och den apparatur som krävs för att kunna fästa denna i chassit. Chassit var av märket Dell, och de två dedikerade hårddiskplatser som fanns var ju givetvis redan upptagna. Kan för övrigt tillägga att de som designade Dell-chassin uppenbarligen försökte vinna SM i "hur mycket random och onödiga plastkonstruktioner kan vi fylla upp ett chassi med för att det skall bli så lite plats som möjligt, samt att den plats som faktiskt finns skall vara så otillgänglig som möjligt". När allt slutligen kom till plats och var formaterat och redo att installeras så märkte vi att datorn saknade en duallayer-dvd-läsare och inte kunde läsa install-skivorna. Nej, jag menar att SKOLAN helt och hållet saknar duallayer-dvd-läsare. För att förtydliga: Skolan har inte EN ENDA duallayer-dvd-spelare. Det komplicerar saker när mjukvara, kommer på duallayer-skivor ;)

Tisdag: Min klasskamrat hade nu tagit med sig sin privata duallayer-dvd-läsare och installationen kunde nu påbörjas. Installationen tog sammanlagt kanske 4½-5 timmar. Det rörde sig om 138 gigabyte samplingar som låg på 37 dvd-skivor. Denna tid hade vi tänkt fylla ut med att iterera ljudlistan och planera inspelningar till den nya ljuddesignen, men icke! Då kom vår producent in och sa att designdokumentet skulle itereras och färdigställas i dagarna nu, så då blev det meningslöst att göra det just då. När paketet sedan var installerat, så märkte vi att det blev lite tungt för datorn med flera instanser av EWQLSOPXP, med många instrument i varje, samt att mjukvaran var tvungen att registreras inom 14 dagar. Något som inte kunde lösas förrän påföljande dag.

Onsdag: Idag skulle då EWQLSOPXP registreras. Det var ju lättare sagt än gjort. Den registreringsmjukvara som följde med installationen var obsolete och det nya registreringsmjukvaran som man refererades till, ptja, fungerade helt enkelt inte. Vi buffade iallafall datorns RAM-minne och konverterade och komponerade klart vår dynamiska level-låt till Break-In till EWQLSOPXP. Detta symfonipaket kostar väl strax under 10000kr-strecket någonstans och, i min mening, om du vill ha ett  maffigt överdådig hollywood-orkester-sound, då blir det inte bättre än detta. Men jag tycker också efter att ha pillat lite med det att... that's about it. Vill du göra någon form av annan komposition så är kanske inte detta paket bäst lämpat. Men gosh, vill du göra maffig friggin' symfoni-musik och inte har en orkester tillgänglig direkt så är detta definitivt the shit. Men så kostar paketet också. Mycket.

Torsdag: Vi började morgonen med att bounce:a levellåten. En låt, på ungefär 3 minuter, i dess dynamiska helhet, tar närmare 40 minuter att realtids-bounce:a. När skall ProTools implementera offline-bounce? ^o) Vid detta laget har vi ännu inte sett skymten av ett itererat designdokument. DÄREMOT så hade tydligen producenten och lead-designern börjat jobba på en ljudlista. Utan vår inblanding och utöver det, totalt struntat i alla de synpunkter, önskemål och tankar vi hade kring den nya ljuddesignen. They gots themselves en mindre utskällning efter det. Det var det där med designers och hybris. Det är inte så att vi som faktiskt jobbat med ljudläggning tidigare, känner till produktionsprocessen, är insatt i ljudmotorn och tekniken etc. skulle kunna bidra med något vettigt i ett sådant sammanhang? För att inte säga att icke ljud-insatta folk som skall skriva ljudlistor, för att de tror att de kan, kommer med 99% säkerhet missa 80% av alla ljud som behövs. Det är ju så mycket mer som låter än man tror. Varför inte nyttja de personer i gruppen som har ERFARENHET och vars JOBB är att tänka på sådana saker. Okej, jag inser att jag kanske börjar låta lite bitter nu XD Vi har iallafall börjat jobba på musik (och ljud med för den delen) till Squishy-Box. Industriell lounge-jazz. Sug på den genren!

Fredag: Åkte upp till Mona! XDXD Vi åkte till sörping och åt på Smultronstället. Glass till middag är helt fantastiskt måste jag säga. Och maken till massiv glass har jag aldrig tidigare sett. Det fick bli en "rock'n'roll", som innehöll glass av diverse sorter och smak, grädde samt äppelsås och som sedan var garnerad med en hel donut. Dessutom var den prydd med en liten Amerika-flagga och en elgitarr med färgglada blinkande lysdioder. Kvällen avslutades med att vi åkte hem och såg på Porco Rosso, en Hayao Miyazaki-film, som handlar om en pilot som förvandlats till en gris. Jag hade hört att den skulle vara rätt dålig, men tyckte personligen att den var rätt charmig.

Lördag: Under lördagen fick jag se s.k. "enduro" för första gången i mitt liv, vilket är när man kör motorcykel i terräng i många timmar och den som kommer längst under denna tid vinner. Var där med Mona och hennes föräldrar. Det var skoj. Man blev rätt dammig då det var soligt och torrt, men det var skönt att komma ut lite när det var fint väder. Kvällen spenderades med att jag gjorde kladdkaka (som blev helt okej, men inte så värst kladdig ^o) och att vi tittade på Mulan och Australia.

Söndag: Så blev det dags att åka hem. Inte direkt vad man var sugen på. But hey, har man 3 spelprojekt vars ljud inte kommer att göra sig själva så har man inte så mycket val ><' Men älsklingen kommer ju ner på torsdag igen, så får försöka överleva 3 dagar utan henne ;__; Och att vi ju får hamster-tillskott i form av en matglad liten vilde ;p

Måndag: Idag var det friggin' dags att iterera den där ljudlistan. Time is running away! Och det första man märker när man börja gå igenom designdokumentet var ju då att... ptja... det inte ALLS var up-to-date. What the crap gjorde folk förra veckan? När vi kollade igenom den s.k. "ljudlistan" som producenten och desigern jobbat på så var det... en lista på objekt som skulle finnas i olika rum, med ordet "ljud" och "skall låta" skrivet med jämna mellanrum. That my friend, is not a ljudlista. Skall man tänka på att dokumentera en ljudläggning måste ju ALLT bryta ned i dess beståndsdelar. Det var därför vi ville att VI skulle vara med under den här processen, därför att de annars skulle faila... vilket de ju gjorde. *suck* man blir trött på att ha rätt ibland. Vi blev även approach:ade av spelteamet som håller på med UT3-modden Mental Delusion, och vi kommer även att bidra med lite ljud till dem. Det betyder att No Miss bidrar med ljud och/eller musik till 4 bidrag i Swedish Game Awards nu! XD

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0