Perspektivmässiga hjärnsläpp?

Ibland blir man väldigt insnöad när man sitter och pillar länge med vissa saker, vilket kan resultera i en del pinsamma tabbar. Jag tänkte dela med mig av en som nyligen upptäcktes.

En av de mest grundläggande elementen i Br00t4l Qwest's gameplay är låsta dörrar som kräver knappar eller nycklar för att öppnas. För att dörren, sedd uppifrån, skulle 3d-transformeras rätt vad gäller det aktuella perspektivet när den öppnades, så gjorde jag en 3d-dörr som jag positionerade och modellerade ovanpå en backbuffer (en bakgrundsbild, rätt och slätt) bestående av ett underliggande golv och väggparti som jag sedan renderade ut och gjorde en 2d-animation av.

Detta är som sagt ett av de mest grundläggande elementen i spelet, så detta gjorde jag för drygt 4 veckor sedan, i produktionens början. Resultatet jag kom upp med såg då ut på detta viset:

Någon som noterar något avvikande?

Jag kände mig själv ganska nöjd över resultatet och så har den sett ut nu i över 4 veckor. De övriga i projektgruppen har repetitivt speltestat Br00t4l Qwest och ett flertal utomstående har fått se och prova spelet.

Först idag noterade vår programmerare något underligt. Bottendelen av dörren förblir rät halvvägs in i väggen, vilket skulle antyda att dörren har en något konvex, kantig form, snarare än att vara helt rät, som 3d-modellen i själva verket är. Jag förstår inte hur jag kan ha undgått att märka detta, utöver att jag stirrat mig blind på den när jag försökte få till det något problematiska perspektivet. Jag förstår heller inte hur gruppen som helhet i 4 veckor har undgått att märka detta. Heller har ingen utomstående som testat påpekat att dörren eventuellt ser lustig ut.

Min misstanke är att hjärnan faktiskt omedvetet tolkar den tredimensionella bilden som att dörren är konvex och tycker det är helt okej och sedan är det helt enkelt inte mer med det.

Jag blev smått förstummad när detta uppdagades, då jag är relativt noggrann (på gränsen till pedantisk) när det kommer till det mesta. Jag vill dock avsäga mig allt ansvar och beskylla spatiala hjärnspöken som på något sett lyckas hitta en godtagbara visuella tolkningar i tredimensionellt osammanhängande bilder.

Detta åtgärdades dock hastigt och numera ser dörrarna i Br00t4l Qwest ut som de från början var tänkt:

Förbättring? Försämring? ...Noterbar skillnad?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0