Musik och industri

Eftersom Dynamite Mole kör rätt hårt på "hardhat"-temat har det funnits en del tankar om att få in lite industriella inslag i musiken till spelet.

Det finns ju en del spel som har helt industriella soundtracks, t.ex. Quake vars musik gjorts av industrigurun himself Trent Reznor, men det är inte riktigt en ondskefull, mörk och ambient feeling man vill ha i Dynamite Mole, då det ju faktiskt är ett rätt lättsamt och cartoony spel.

I jakten på musikreferenser som är "vanlig" musik med enbart industriella influenser eller inslag är det desto svårare hitta. Så fort det rör sig om sådan musik blir det väldigt snabbt rätt mörkt och ondskefullt. Det finns dock ett par exempel: "Magitek Research Facility/Devils Lab" från Final Fantasy VI har ju ett grymt industri-intro och sound som sedan mynnar ut i ett helt fantastiskt orkestralt parti. "Turks' Theme" från Final Fantasy VII är ju ett lågmält "industri möter lounge"-kind-of-alster. "Robo's Theme" från Chrono Trigger har ju ett industritrumset, sedan en huvudmelodi som är som tagen ur 80-talspop (Rick Astley's "Never Gonna Give You Up" någon?). Jag snubblade även över "Koopa's Theme" från Super Mario 64, som har en grym industri-beat blandat med någon typ av orientalisk influens.

Målet är ju att musiken skall vara ganska upbeat och cheery, men med ett ev. industriellt sound/driv. Nåväl, får se vad vi kan komma upp med ^^' Musik är en del som ännu inte riktigt tagits itu med till Dynamite Mole, men som är rätt relevant för spelets presentation och framtoning, och som kan komma att kräva lite arbete, så det är nog värt att börja koncepta och skissa snarast.

Snart är ju dessutom tanken att DevOur Games skall börja arbeta med parallella projekt, för att få ihop 3 spel på 16 veckors produktion. Så vi har ju lite att stå i... XD

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0