Helgresumé

Denna helgen uteblev till stor del bloggandet, dels för att det var helg och det under helgen inte brukar produceras så mycket, utan jag brukar försöka ta tillfället i akt och vara ledig. Så blev dock inte fallet denna helg, utan istället spenderades en majoritet av helgen istället med att vara inspelningstekniker åt Malmö-bandet "Judas Got Paid", i skolans studio.

Finns inte överdrivet mycket att berätta om själva inspelningen egentligen, den gick faktiskt relativt bra och smärtfritt, förutom en del krångel med ProTools, som tyvärr är sig brukligt.

Den lärdom som iallafall kunnat dras av sessionen är att ett Neumann KM 185-stereopar fungerar ypperligt bra som överhängsuppmickning på trumset (cymbaler och high-hat blev kristallklara), samt att en Focusrite-preamp på line:ad bas ger ett tillika tillfredsställande resultat (vi har inte provat Focusrite:n i full utsträckning med distad bas a la No Miss, men den verkar sannerligen lovande iallafall).

Vi kommer dock inte att mixa materialet, då det inte realistiskt kommer att finnas tid för det med tanke på det pågående examensarbetet och en del andra tänkta sidoprojekt.

I måndags damp för övrigt även en upplaga av "Final Fantasy V Original Sound Version" ner i brevlådan. Det är i och för sig osant, då jag faktiskt fick gå till Coop och hämta ut paketet, men jag är i vilket fall som helst oförskämt nöjd. Den innehåller ju klassiker såsom "Clash On The Big Bridge", samt en av mina personliga FF-favoriter, "Library Of Ancients", som i min mening är ett av herr Uematsu's bästa verk någonsin, om än kanske inte ett av hans mest kända. Tyvärr kan man ju inte finna mycket nöje i linear notes och den övriga booklet:en då den är helt på japanska, men skivan innehåller iallafall den ursprungliga SNES-ljudbilden (om än något mastrad om jag inte misstar mig). Awesome!

Awesomeness på 2 kompakta skivor.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0