Musik 2010: All That Remains

Detta är långt ifrån en nyhet egentligen, då bl.a. Blabbermouth.net redan den 14:e rapporterade att All That Remains har släppt en video till låten "The Last Time" från deras senaste album ...For We Are Many.

Dock verkade det mer eller mindre vara omöjligt att stream:a videon från denna region, men idag noterade jag att videon gick att hitta och beskåda på YouTube och likväl verkar Amerika-exklusiviteten på videon nu vara hävd:


...For We Are Many släpptes redan 2010 och "The Last Time" är än så länge den andra videon som släppts från skivan.

 

I jämförelse med This Darkened Heart som de släppte 2004 (som i min mening är ett underskattat mästerverk) eller vilket av bandets tidigare alster som helst så känns ...For We Are Many dessvärre tämligen vek. Jag måste erkänna att skivan generellt har svårt att behålla min uppmärksamhet och trots ett flertal genomlyssningar så är det nästan bara den nynn-vänliga förstasingeln "Hold On" som jag kan komma ihåg hur den låter.

 

Det är värt att notera att det inte är bristande musikalitet som är boven, då det mångfacetterade gitarrspelet fortfarande finns där, men det har helt och hållet tappat fokuset i både låtar och produktion. Det går väl knappast att beskylla Killswitch Engage-gitarristen och tillika albumets producent Adam Dutkiewicz för detta då han tidigare jobbat på både This Darkened Heart och The Fall of Ideals. Oavsett orsak så får jag besviket medge att ...For We Are Many är en tämligen blasé release från en annars talangfull grupp musiker, även om jag tror skivan har fått generellt god kritik.

 

Då deras karriär antagligen är långt ifrån över så är det bara att hoppas på att detta är en temporärt femte-albums-experimenterande med soundet, vilket alltid sker på gott och ont, men att det fortfarande kan finnas fler storverk att vänta.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0