Musik 2011: Arch Enemy

2011 är onekligen ett år då många giganter från den svenska metalscenen släpper nytt material. The Haunted har redan släppt Unseen och t.ex. In Flames kommer att släppa nytt material senare i år, även om det är utan Jesper Strömblad. De, sedan milleniumskiftet, kvinnofrontade Arch Enemy har även ett nytt album på gång, vilket innebär deras första nyskrivna materialet sedan skivan Rise of the Tyrant från 2007.

Deras kommande album heter Khaos Legions och jag kan dessvärre inte hålla mig från att diskutera skivans omslag. Omslaget är gjort av en herre vid namn Brent Elliott White, som jag inte vet mycket utöver att han gör illustrationer, skivomslag men även verkar ha jobbat med tecknade serier. Omslaget skall, enligt wikipedia "feature a photo of the band cartooned in skeletons", men varenda gång skivomslaget dyker upp i en Arch Enemy-relaterad artikel kommer jag osökt att tänka på Borderlands.


Men det är kanske bara jag. Den visuella stilen skulle även kunna liknas vid Enemy Territory: Quake Wars eller Half-Life 2 för den delen. Men det är enbart en personlig parentes i sammanhanget.

Den första singeln från Khaos Legions släpptes redan i slutet av mars och heter "Yesterday is Dead and Gone". En tillhörande video släpptes nu i dagarna, som "exklusivt" går att streama från utvalda siter, vilka går att finna på den till skivan lanserade siten KhaosLegions.com. Videoströmmen från finska siten Inferno ser åtminstone ut på detta vis:

 

Ifall de producerar musik i samma klass som de gjorde i slutet av 90-talet och början av detta årtusende är väl upp till var och en att tycka och tänka. Men i vilket fall som helst så skulle jag rekommendera att lyssna på deras 2001-release Wages of Sin som eventuell referens.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0