PSN nere igen...

Jag erkänner relativt ofta att jag är gammalmodig av mig, när det kommer till vissa punkter. För all del tillhör jag väl den sista generationen som kommer att kunna minnas en tid före både internet och mobiltelefoner, men trots detta är jag inte fientlig mot ny teknik, förutom när den inskränker på rättigheter och funktionalitet.

Under gårdagen gick PSN ner, av okänd anledning, och ligger fortfarande nere. Det finns teorier om att det rör sig om allt från hackerattacker till problem med Steam-integrationen med det under gårdagen släppta Portal 2. Oavsett anledning så innebär frånvaron av ett fungerande PlayStaiton Network problem för en del som vill spela sina spel med online-funktionalitet, vilket är just den punkt där skor tenderar att klämma för min del. Detta är en punkt som vid något tillfälle skapat problem hos de flesta digitala distributionsnätverken som t.ex. Steam och XBLA.

Jag är väl gammalmodig när jag anser att när man köper en vara borde kunna använda den när man vill, vilket i dagsläget oftast inte är fallet. Allt är frid och fröjd så länge det fungerar och då kan man tycka att jag är någon form av dinosaurie som förespråkar fysisk mediadistribution, men när allting totalhavererar p.g.a. att en onlinetjänst går ner så är det något betryggande i att kunna stoppa i en skiva och utan problem använda det media man betalat dyrt förärvade slantar för.

Detta är inte första gången just PSN går ner, förra året så gjorde en matematisk felkalkylering att PSN ville få det till att det var skottår, vilket det inte var, vilket istället tillfälligt skapade mycket problem för många som just då ville spela sina PS3-spel.

Visst, det finns pengar att spara med att undvika mellanhanden i form av distributörer och det faktum att spelutvecklare kan nå direkt till konsumenten. Likaså är dagen fysiska lagringsmedia inte några som kommer att räcka för evigt utan riskerar att förgås i och med tidens tand. Men den dagen då vi förkastat alla former av fysisk lagringsmedia och vi har alla våra filmer, spel och musik beroende på av en godtycklig onlinetjänst och den av någon anledning skulle upphöra att fungera?

Jag antar att vi får samla våra familjer runt lägerelden och berätta historier för varandra, såsom man gjorde tiden före, de nu antika, fysiska lagringmedierna.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0