Ytterligare en shooter till Xbox 360...

En av avsikterna med att bedriva en bloggverksamhet intriktad mot spel, var att jag kunde ha möjlighet att åtminstone delvis nischa mig mot en, i mina ögon, ofta förbisedd genre, nämligen den två-dimensionella sidoscrollande shootern.

Närmare bestämt den sub-genre av genren som brukar benämnas som "manic shooters" eller det som man på japanska kallar "danmaku" som betyder typ "bullet curtain", vilket ungefär syftar på att det stundtals är mer fiendeskott på skärmen än det finns fri yta att röra sig på.

Detta är dock ett faktum som knappast undgått någon som faktiskt läser denna blogg, då nästan var tredje inlägg på sistone varit shooter-relaterat, vilket är det som faktiskt förvånar mig något.
Nu är jag givetvis medveten om att alla shooters jag bloggar om inte är danmaku-shooters, men ändå, än så länge har 2011 varit ett extremt bra år för österländska shooters. Ifall det endast är en tillfällighet låter jag dock vara osagt.

För att späda på den redan rätt feta release-listan så släpps imorgon faktiskt ytterligare en regionsfri shooter för Xbox 360, som går under namnet Eschatos.

 

Eftersom jag själv inte har haft möjlighet att ta del av några av de riktigt dräggelvärdiga titlar jag bloggat om so far, så är detta ingenting som preliminärt fångat mitt intresse, bland annat för att det inte verkar ha något tvåspelarläge.

 

Men för den som har möjlighet att importa och inte har mättat sin shooter-kvot för årets första kvartal så är detta ännu en titel som kanske kan vara värd att kolla närmare på.

 

Värt att tillägga, som även ses i slutet av trailern, är att spelet även innehåller portar av två WonderSwan Color-spel från samma utgivare, nämligen Judgement Silversword och Cardinal Sins. Den förstnämnda är starkt inspirerad av Radiant Silvergun (som jag bl.la. nämnt i ett tidigare inlägg).


Så för att sammanfatta: tre-spel-i-ett, Xbox 360, regionsfritt, imorgon.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0