Hänt i spelvärlden idag...

Det mest häpnadsväckande, i brist på bättre ord, som hänt i spelvärlden idag är väl att Activision tillkännagivit att de stänger ner sin Guitar Hero-avdelning och därmed inte kommer att utveckla fler Guitar Hero-spel. Likaså kommer de heller inte producera mer DLC för sina spel, vilket innebär att det inte kommer mer material till deras senaste Guitar Hero: Warriors of Rock eller DJ Hero 2, som bara släpptes för några månader sedan. Orsaken hävdar de är att musik-genren helt enkelt inte är profitabel längre.

Ursprungligen hade jag antagligen tänkt att försöka skriva något tänkvärt om detta, skriva lite om dess historia, referera till GuitarFreaks, skriva lite om Harmonix historia, antagligen påpeka (som så många andra gjort) att man faktiskt riskerar att mätta sin marknad när man pressar ut ca 20 titlar (spin-offs och expansioner inräknat) under en femårs-period, för att inte nämna Rock Band-serien och den drös av mer eller mindre misslyckade kopior som kommit, samt om hur en del försäljning av klassisk rockmusik fått sig ett uppsving genom exponering mot en ny publik via ett nytt medium...

...sedan insåg jag att jag inte kan komma på mitt syfte med att skriva det, utöver att ha det skrivet, så istället embeddar jag den dagsfärska launch-trailern för Lego Star Wars III: The Clone Wars, vilket känns mycket mer givande och relevant:

Booya!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0