Ostig techno från 90-talet re-visited

I och med att det nionde rena fighting-spelet med Mortal Kombat i titeln (vilket även verkar bli spelets fullständiga titel, vilket lätt kan leda till förväxlingar med orginalspelet som släpptes i arkadhallarna 1992) håller på att utvecklas, så skall även ett musik-album med den majestätiska titeln Mortal Kombat: Songs Inspired by the Warriors släppas. Det rör sig alltså om ett drös låtar av det elektroniska slaget som skrivits med inspiration utifrån spelets kombattanter. Låtarna skall tydligen vara gjorda av "stora" namn inom genren, som jag inte ens tänker försöka låtsas att jag är det minsta insatt i, och hela kalaset skall sedan produceras av en herre vid namn Jesse F. Keeler.

När jag läste nyheten fick det mig att le lite, då hela konceptet, som de flesta kanske känner till, repriserar Mortal Kombat: The Album som kom 1994. För att sammanfatta det lite snabbt så var Mortal Kombat: The Album ett drös låtar av elektroniska slaget som skrivits med inspiration utifrån spelets kombattanter. Albumet gjordes och producerades av den belgiska techno-gruppen The Immortals, som bildades specifikt för detta projekt och som består av herrarna Maurice Engelen och Oliver Adams. Detta är en tämligen exceptionell skiva, i min mening, då den består av 38 minuter av den mest horrendösa, over-the-top och jättecheesy 90-tals-techno som någonsin gjorts, typ ever. Den är så fabulöst cheesy att det egentligen inte går att tycka illa om det, oavsett om man egentligen älskar eller föraktar genren i sig.

Det som är intressant med skivan är dock spår nummer 5, en låt vid namn "Techno Syndrome (Mortal Kombat)", vilket är den låt som i folkmun refereras till som "the Mortal Kombat theme song". Låten släpptes som singel redan 1993, vilket var ett år innan albumet som helhet släpptes men samma år som majoriteten av spelets allehanda konsollportar släpptes.

Det som jag tycker är intressant är att det som har blivit det etablerade ledmotivet för Mortal Kombat-franchisen, som i grunden var och till majoritet består av tv-spel, inte kommer från spelen. Låten etablerades, om jag förstått det rätt, när den remixades och användes i den första Mortal Kombat-filmen (som även den refereras till som enbart Mortal Kombat), samt när den användes i diverse PR-sammanhang såsom TV-reklam och liknande. Av det jag spelat av den ursprungliga triologin så förekommer inte det vedertagna ledmotivet alls och av de källor jag hittat verkar låten endast förekomma som ett easter egg i Sega CD-versionen av det första Mortal Kombat.

Det enda stället där jag i och för sig hittat att låten officiellt benämns som ett officiellt ledmotiv för Mortal Kombat-serien är på soundtracket till den andra Mortal Kombat-filmen, Mortal Kombat: Annihilation, vars soundtrack har en remix av "Techno Syndrome", gjord av The Immortals själva, med titeln "Theme From Mortal Kombat (Encounter The Ultimate)".

Eftersom att Mortal Kombat-serien någon gång efter typ Mortal Kombat 3 dock mynnade ut i ett virrvarr av re-releaser och spin-offs som jag själv inte ens spelat en bråkdel av, så kan jag nu visserligen inte svära på att låten inte förekommer någonstans i någon form, men principen kvarstår ändock: tv-spelens vedertagna musikaliska tema kommer inte från tv-spelen.

Tåls att funderas på.

Om ni nu inte alls finner detta fenomen lika intressant som jag så kan jag åtminstone trösta er med en riktigt ostig pärla från The Immortals legendariska Mortal Kombat: The Album, i form av låten "Sub-Zero (Chinese Ninja Warrior)". Enjoy.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0