Contra återkommer på E3 (med tillhörande historisk djupdykning)

Det är tämligen fel att säga att detta inlägg rör sig om varken ett dött eller bortglömt IP, då senaste delen i franchisen släpptes så sent som i år som digital download till både Xbox 360 och PlayStation 3. Men att börja i slutet är att gravt gå handlingen i förväg.

Det kan iallafall konstateras att för ett par dagar sedan så släppte Konami denna teaser inför E3 2011:

 

Utöver att det både nämns i YouTube-klippets titel och i titeln till detta inlägg, så borde det inte råda några tvivel om att det rör sig om en ny installation i den legendariska Contra-serien; Konami-kodens ursprung och en spelserie som på spelarnas begäran har spöat skiten ur dem sedan 1987.

 

Det borde inte komma som någon överraskning för någon som läst ett par inlägg att jag finner ett visst nöje i att rota i och försöka reda ut diverse spelseriers historia, i synnerhet över 20 år gamla spelserier där kontinuiteten har blivit gravt misshandlad över konsollgenerationernas skifte p.g.a. att franchises bytt ägare, spontana utvecklarbyten eller bara allmän vårdslöshet med etabledare varumärken.

 

Orginalspelet Contra lanserades iallafall i arkadhallarna 1987 som en hänsynslös kombination av plattformsspel och shooter. Spelserien är även en av de få som på ett accepterat sätt har fått skifta spelstil mellan olika nivåer istället för att hålla sig till enbart en spelmekanik. Orginalet kombinerade plattformssekvenserna med skjutande i en 3D-vy samt tillät dig att få stryk tillsammans med en vän.

 

Det är rätt relevant att så tidigt som möjligt avverka och förklara Probotector, som för oss europeer är precis samma sak som Contra. För de som växte upp med Probotector så kommer Contra antagligen alltid att förbli Probotector... även om det egentligen är Contra.

 

Det hela började iallafall med att när Contra skulle släppas i Europa så ville man undvika problem med den s.k. "Bundesprüfstelle für jugendgefährdende Medien", vilket var den "federala myndigheten för media som är skadlig för unga människor", i Tyskland. Tyskarna hade iallafall fått för sig att det kanske inte var helt okej att skjuta ihjäl folk i tv-spel hursomhelst, vilket resulterade i att man bytte ut alla människor mot människoliknande robotar, vilka ju tveklöst är okej att mörda, så med ett par sprite-byten och en ny titel så hade europeerna hux-flux tillgång till en av tidernas mest legendariska shooter, utan några problem med arga tyska myndigheter. Med andra ord Probotector är lika med Contra, fast med robotar, i Europa.

 

En annan parentes värd att nämna är också att det första Contra även portades till ett flertal hemdatorer på tiden det begav sig, bl.a. till ZX Spectrum och Commodore 64. Vissa av dessa datorportar släpptes med titeln Gryzor. Varför vet jag dock inte, men både Gryzor och Probotector är samma sak som Contra, fast på olika ställen i världen och på olika plattformar.

 

Det första Contra släpptes som sagt 1987, först på arkad för att sedan portas till lite diverse plattformar. I Europa kallades det Probotector på NES och på vissa datorplattformar även Gryzor.

 

Uppföljaren Super Contra, kom blott ett år senare. Den fullständiga japanska titeln skulle kunna översattas till Super Contra: The Alien Strike Back, medan man i Nordamerika kortades titeln ner till Super C. På NES i Europa fortsatte man givetvis med Probotector-namnet och kallade istället spelet Probotector II: Return of the Evil Forces. Spelet ersatte även orginalets 3D-vy-nivåer med nivåer som utspelade sig med ett ovanifrån-perspektiv.

 

1991 kom en kort spin-off för det bärbara formatet i form av Operation C för Game Boy. Spelet släpptes som enbart Contra i Japan och Probotector i PAL-regioner.

 

Det officiella tredje spelet i den ursprungliga Contra-sagan släpptes 1992 på SNES som Contra Spirits i Japan. Mest känt är väl kanske spelet med sin nordamerikanska titel Contra III: The Alien Wars. Vi europeer fick det dock givetvis som en Probotector-titel , närmare bestämt Super Probotector: Alien Rebels. Med nya fancy features som Mode 7 på SNES:en så tillkom givetvis nya typer av banor och bl.a. fordons- och top-viewbanor fanns närvarande.

 

1992 började även Contra-franchisen gröta till sig lite. Inte minst med spelet Arc Hound som aldrig släpptes i sitt ursprungsland Japan, utan istället lokaliserades, fick titeln Contra Force och släpptes i Nordamerika. Spelet kombinerade run-and-gun-shooting med ett powerup-system i stil med Gradius.

 

1994 så fick även Sega-konsollerna sin beskärda del av Contra i och med att Contra: Hard Corps släpptes. Spelet utspelar sig efter Contra III för SNES anses som en officiell del av den huvudsakliga Contra-serien. I Europa så blev titeln kort och gott Probotector och är därmed det tredje spelet med den titeln.

 

1996 började saker gå åt skogen då ett företag vid namn Appaloosa Interactive försökte ta Contra in i den tredje dimensionen på PlayStation och Sega Saturn. Det gick väl lite sisådär och spelet släpptes aldrig i Japan, men däremot fick europeerna ta del av Contra-franchisen under sitt ursprungliga namn för första gången i och med att spelet fick heta Contra: Legacy of War i både Amerika och Europa.

 

1998 kom uppföljaren till Contra: Legacy of War i form av C: The Contra Adventure. Spelet återgick till att ha sidoscrollande nivåer, men sågades rätt så hårt och släpptes heller aldrig utanför Amerika.

 

2002 tog japanska Konami saken i egna händer igen och släppte Shin Contra (vilket skall betyda typ "true contra") på PlayStation 2 som återgick till de klassiska spelmekanikerna igen. Övriga världen, både Amerika och Europa, lärde dock känna spelet som Contra: Shattered Soldier.

 

2004 försökte dock Konami själva mixtra med Contra's klassiska spelkoncept och göra en tredimensionell top-down shooter i form av Neo Contra, som till följd fick rätt svala recensioner världen över.

 

2007 gjordes ett försök att än en gång återgå till rötterna och samtidigt börja numrera spelen igen i och med det Amerikanskt utvecklade Contra 4 för Nintendo DS. Spelet utvecklades av ett utomstående företag vid namn WayForward Technologies och utspelar väl sig någonstans mellan Contra III: The Alien Wars och Contra: Hard Corps. Spelet fick iallafall en japansk release som Contra: Dual Spirits, men nådde aldrig den europeiska marknaden.

 

2009 släpptes Contra ReBirth för Nintendo's WiiWare och då är vi uppe i det tolfte Contra-spelet, för den som vill hålla räkningen. Spelet var mer eller mindre, precis som Contra 4, ett back-to-basics Contra-spel och byggde på de tidigare spelens etablerade spelmekanik och karaktärer.

 

Den senaste och trettonde delen i Contra-sagan kom dock som sagt så sent som detta år och har släppts via både Xbox 360's och PlayStation 3's digitala distribtionstjänster. Spelet är dock det första och enda spel som inte bär namnet Contra, utan kallas istället Hard Corps: Uprising och är en prequel till Contra: Hard Corps för Sega MegaDrive. Men jag antar att den utspelar sig efter Contra 4 och därmed borde bli det femte spelet i den huvudsakliga spelserien, om man nu skulle vilja försöka spela dem i någon sorts ordning.

 

För att återgå till Konami's teaser så avslutas den med frasen "they're coming" vilken antingen kan syfta på spelens ursprungliga protagonister Bill Rizer och Lance Bean, som f.ö. modellerades efter Arnold Schwarzenegger från filmen Predator på orginalspelets amerikanska box-art (vilket kan beskådas och konstateras här). Dock så återförenades dessa herrar redan 2007 i Contra 4, så det kan mycket väl vara något annat som Konami menar är på väg.

 

Rykten från siten 1UP.com hävdar dock att det kommande Contra-spelet rör sig om ett nytt försök att kliva in i den tredimensionella eran i stil med förra årets hyllade Castlevania: Lord of Shadows. Det kommer förhoppningsvis uppdagas när E3 faktiskt drar igång. Måtte det bara bli ruskigt svårt, för annars är det många inbitna Contra-fantaster som kommer att bli ruskigt besvikna.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0