Dagens enarmade bandit: Gradius the Slot

Jag vet inte om jag skall vinkla detta inlägg till att försöka belysa en lite udda företeelse, eller bara som en ren hyllning till japansk marknadsföring, för jag kan inte komma på några andra än just japanerna som har förmågan att ta något relativt alldagligt som en enarmad bandit och få det att framstå som ett häftigt actionspel.

Lättaste sättet att förklara vad jag menar borde vara att faktiskt låta trailern till Gradius the Slot tala för sig själv:

 

Jag kan faktiskt sträcka mig till att acceptera typ story-drivna flipperspel, men detta måste vara i en klass för sig.

 

Gradius borde för de flesta inte vara något okänt, då det är en av de riktigt klassiska shooter-serierna som slog igenom 1985 i arkadhallarna. Om man bortser från Gradius ReBirth som släpptes på Nintendo WiiWare 2008, som ligger i gränslandet mellan en remake och ett nytt spel (i samma anda som Contra ReBirth, som jag nämnt för inte allt för länge sedan), så är den senaste orginella delen i Gradius-serien Gradius V för PlayStation 2, som kom 2004.

 

Det är givetvis bittert för de fans som väntar på "Gradius VI", när ryktena om ett nytt Gradius-spel härjar och det slutligen visar sig att det rör sig om en enarmad bandit.

 

Fast å andra sidan, skulle man faktiskt stöta på en Gradius the Slot-maskin som står och samlar damm i hörnet nästa gång man är på typ en finlandsfärja eller liknande, så undrar jag om man inte skulle trycka i ett par slantar bara för sakens skull.

 

Dessvärre misstänker jag att det bara är Japan som kommer att få ta del av denna actionfyllda pachislot-maskin med 3d-grafik och animé-mellansekvenser.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0