Dagens tv-spelstribut: Robin Williams' dotter

Som många säkerligen vet så kommer ett av världens mest älskade spel, The Legend of Zelda: Ocarina of Time, att få en re-release på Nintendo 3DS. Nintendo har alltid varit kreativa i sin marknadsföring av The Legend of Zelda-spelen och idag publicerade GameInformer.com en liten notis som innehöll reklamfilmen för nyversionen av Ocarina of Time:

 

Reklamfilmen i sig är otroligt tämligen tam i jämförelse med tidigare försök att sälja Zelda-spel via tv-reklam (vilket jag återkommer till strax). Det intressanta med reklamfilmen, i min mening, är istället det faktum att Robin Willams, den kände komikern/skådespelaren, på riktigt är en stor spelsfantast och hans dotter Zelda Williams faktiskt är döpt efter prinsessan från den legendariska tv-spelsserien, vilket jag själv inte hade en aning om.

 

Det känns lite fel att diskutera Zelda-reklam utan att nämna några av YouTube-klassikerna. Detta kommer definitivt att komma som en favorit i repris för de flesta, men den senaste reklamfilmen är ju tämligen low-key i jämförelse med den klassiska reklamfilmen från 1986.

 

Av någon anledningen tyckte de Nintendos amerikanska PR-avdelning att hip-hop var det bästa sättet att sälja in The Legend of Zelda-spelen, då de gjorde det igen 1993. Japanerna kunde ju givetvis inte vara sämre och valde dessutom att inkludera bisarra synkroniserade dansnummer.

 

Detta är dock bara toppen av det tämligen pekuliära isberg som är tv-marknadsföringen kring The Legend of Zelda-serien. Här är avslutningsvis en ihopklippt samling för den som ytterligare vill besudla sin bild av den annars obefläckade franchisen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0