En "udda" cover: Iwrestledabearonce - Uprising

Jag strävar efter att hålla bloggen så aktuell och läsvärd som möjligt genom att försöka ta upp aktuella händelser, när de väl händer, så att säga. Dock får det med jämna mellanrum beblandas med ämnen och företeelser som jag tycker är intressanta eller relevanta nog att ta upp, även om de är inte är rykande färska från nyhetspressarna. Ofta rör det väl sig då om att jag själv helt enkelt missade dem när begav sig.

Homefront är en förstapersonsskjutare (eller FPS, if you will) utvecklad av Kaos Studios och släppt till både PC, Xbox 360 och PlayStation 3. Spelaren spelar där en motståndarrörelsesoldat i ett framtida Korea-ockuperat USA, men spelets story är egentligen inte så värst relevant för det ämne jag faktiskt ämnar att ta upp.

Spelet släpptes så tidigt som i Mars i år och i samband med detta släpptes det även en samling låtar via digital distribution, i marknadsföringssyfte. Den digitala skivan med titeln Homefront: Songs for the Resistance innehåller en samling covers på låtar med krigsrelaterade teman, framförda av diverse death- och metalcore-band. Samlingen innehåller ett flertal... intressanta... tolkningar, men för enkelhetens skull tänkte jag välja att fokusera inlägget på en specifik cover.

Den som fångade just mitt intresse var en cover på "Uprising", ursprungligen skriven och framförd av Muse, men denna gång framförd av avant-gardebandet Iwrestledabearonce. Iwrestledabearonce spelar ett egenkonstruerat hopkok av deathcore, disco, techno, jazz och allt annat de kan lyckas klämma in däremellan. De är en av de konsekvent mest ogillade banden inom metalscenen, men att försöka rota djupare i just den frågan får jag nog lämna åt ett annat blogginlägg.

Covern i fråga finns iallafall att finna på YouTube och låter på detta viset:


En, till min förvåning med bandet i åtanke, relativt trogen cover... fram till 3:16 det vill säga.

Muse är ett av de få band som klarar av att på ett trovärdigt sätt skriva och framföra den formen av överdådigt pampig musik som de faktiskt gör. Jag måste säga att det antagligen är oerhört positivt att Iwrestledabearonce inte valde att tolka om låten helt och hållet i någon form av deathcore-stuk (som t.ex. covern på U2's "Sunday Bloody Sunday", som även finns på albumet) eller att förlöjliga den och göra en avant-garde-pastisch av det hela.

Så, helt ok faktisk. Helt ok.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0