Lite om PlayStation Vita...

Nu efter att E3-mässan är över så har världen fått sig en liten inblick i vad spelindustrin planerar inom den närmaste framtiden. Jag förutsätter att alla de som har ett gediget intresse redan har kollat demonstrationsvideos av Wii U och beskådat trailers till Mario 3DS, Assassins Creed: Revelations och vad det nu kan vara. Det ger mig möjlighet att fokusera på alla obetydliga nyheter jag tycker är relevanta och nischa mig.

And nischa mig I will.

Att Sonys PSP-uppföljare, tidigare benämnd NGP, officiellt har bytt namn till PlayStation Vita har säkert de flesta hört. Jag har vid ett tidigare tillfället redan diskuterat avsaknaden av UMD-läsare. Tidigare i veckan så rapporterades det även att Vita kommer att bli regionsfri (och det borde vara föga förvånande att just den nyheten fångar mitt intresse), precis som både PlayStation 3 och PlayStation Portable.

Dock kan man förutsätta att Vita kommer att nyttja Sonys redan etablerade (och numera återupprättade) PlayStation Network för den digitala distributionen av spel och att Vita definitivt kommer använda sig av digital distribution är ju redan säkerställt. Problematiken som uppstår är ju då att PSN i sig är regionsindelat, vilket innebär att Japan t.ex. har tillgång till spel som DonPachi, DoDonPachi och Einhänder, medan övriga världen inte har det. Visst går det att registrera japanska PSN-konton från andra delar i världen, men det kan bli lite bökigt, iallafall när man skall flytta över titlarna till t.ex. en bärbar konsoll.

Givetvis är det väldigt positivt att möjligheten att importera Vita-titlar finns, om plattformen skulle nyttjas för några intressanta japanexklusiva alster. Dock tycker jag inte att den preliminära spellistan som uppvisats för Vita har triggat några akuta köpimpulser, i synnerhet när den kommande generationen konsoller verkar kunna få ganska saftiga prislappar. En spelplattform är ju bara så stark som sitt spelutbud. Men det kan givetvis komma att ändras närsomhelst.

Den första PlayStation Portable har under sin (ännu aktuella) livstid fått en hel del intressanta och exklusiva titlar, så det skulle förvåna mig om detsamma inte skedde för Vita.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0