Musik 2011: Chthonic - Takao

Taiwanesisk black metal är en genre som jag faktiskt aldrig hade trott att jag skulle börja lyssna på. Hade någon påstått det för ett par år sedan hade jag antagligen bara skrattat och skakat på huvudet. Det ändrades ju dock när jag hörde "Forty-Nine Theurgy Chains" med bandet Chthonic som kommer från deras 2009-release Mirror of Retribution. Jag vet inte om det var de folkliga undertonerna och det flitiga användandet av erhu:n som jag fastnade för, men jag gillar't iallafall, som man antagligen skulle säga på östergötska.

Senare i år kommer de att vara aktuella med sitt sjätte studioalbum, Takasago Army. Tillsammans med Mirror of Retribution och dess föregångare Seediq Bale från 2005 bildar de en sorts tematisk triologi med en blandning av historiska och mytologiska ämnen.

En video från den kommande skivan, tillhörandes låten "Takao", har producerats och släppts för allmän beskådning på YouTube:


Låten handlar om taiwanesiska soldater som rekryterades från Takao för att strida i den kejserliga japanska armén under stillahavskriget. Videon påstås försöka illustrera delar av det känslospektrum som soldaterna kan ha upplevt, eller något i den stilen.

Den digitala releasen av singeln "Takao" innehåller även en version av låten med engelskspråkig refräng, framförd av sångaren från det finska bandet Ensiferum.

Den kommande skivan Takasago Army är tänkt att släppas via Spinefarm Records nu i juni redan, så den som väntar på den behöver inte vänta särskilt länge. I min mening verkar albumet kunna bli tämligen lovande och klart värt att lyssna närmare på.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0