Ingen musik 2011: Mors Principium Est

På Blabbermouth.net häromdagen så såg jag en nyhetsartikel som skar lite i hjärtat. Tydligen så har båda gitarristerna i det finska melodiska dödsmetallbandet Mors Principium Est hoppat av och de är nu på jakt efter nya, alternativt att de överväger att lägga ner.

Nu är kanske inte Mors Principium Est något välkänt namn för de flesta, men då kan jag åtminstone passa på att rekommendera en av mina personliga favoriter i skivhyllan, nämligen deras debutalbum från 2003, Inhumanity.


Denna intetsägande... vad det nu är... är omslaget till originalutgåvan som kom 2003. Albumet re-issue:ades (notera bra svengelska) 2006 med ett annat omslag som jag av nostalgiska skäl finner är orelevant. Om jag skall vara ärlig har jag länge letat efter en orsak att nämna albumet, så givetvis måste jag ta tillfället i akt.

I min mening är Inhumanity en av de starkast skinande dolda pärlorna i den uppsjö av urvattnad melodeath som producerats sedan genrens genombrott i mitten av 90-talet. Det är bara att lyssna på öppningsspåren "Another Creation" och "Eternity's Child" för att konstatera att albumet innehåller några av genrens mest briljant välkomponerade verk.

Det tråkiga är att just deras första och bästa album, trots re-releasen 2006 verkar vara tämligen slutsåld och därmed svår att få tag på via några konventionella skivbutiker, men för de som råkar stöta på skivan skulle jag starkt rekommendera ett impulsköp. För fans av genren tycker jag även att det kan vara värt lite möda att försöka leta upp ett exemplar, om möjligt, då skivan för mig är en personlig dyrgrip.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0