Dagens begrepp: Game Transfer Phenomena

Game Transfer Phenomena är väl på sätt och vis lite av en omskrivning av den redan etablerade Tetris-effekten (som jag behandlat i ett tidigare inlägg), fast att det gäller spel i allmänhet snarare än allmänt monotona sysslor och givetvis för att det skall låta som om det skulle vara något nytt och fräscht.

Begreppet har iallafall etablerats i en akademisk uppsats författad av en Angelica B. Ortiz de Gortari från Nottingham Trent University och en Karin Aronsson från Stockholms Universitet. Begreppet innebär i det stora hela att saker i verkliga livet associeras till känslor, tankar och upplevelser man haft i ett datorspel, vilket kan röra allt från spontan lust att bestiga höga byggnader till att få för sig att folk har hälso-mätare svävande ovanför sitt huvud.

Det låter kanske som något som borde uppmana till uppsökande av läkarhjälp, men skall tydligen vara relativt harmlöst och inte allt för ovanligt. Jag har själv inte läst uppsatsen i fråga men det finns en artikel om det här, här samt en blogg här.

Nuförtiden spelar jag sällan så mycket att jag får några associationer i verkligheten. Dock har jag faktiskt ett konkret minne av att ha spelat en hel del Tony Hawk Pro Skater 2 (för många år sedan) och sedan kommit på mig själv med att fundera över hur man effektivast på en skateboard skulle kunna grind:a runt i verklighetens miljöer.

Men där både börjar och slutar nog mina personliga erfarenheter av fenomenet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0