Deathsmiles IIX i Nordamerika

Som jag skrev för ett tag sedan så skulle danmaku-kungarna Cave ta sin oskuld som distributörer i västvärlden med uppföljaren på Deathsmiles. För de Nordamerikaner som läser denna svenskspråkiga blogg, alternativt svenskar i Nordamerika, alternativt vem som helst med ett Nordamerikansikt Xbox LIVE-konto, så känner ni kanske redan till att spelet har funnits att få tag på ett tag nu.

Microsoft har nämligen redan lanserat Deathsmiles IIX via sin Games on Demand-service. Games on Demand är en digital distributionstjänst där de typ lanserar retail-spel digitalt. Dock rör det dig i detta fallet om en ren release och ingen lokalisering, så den som köper spelet får det i sin fulla japanska härlighet.

Spelet finns alltså som retail i Japan, digitalt distribuerat i Nordamerika och inte ett knyst har hörts om en möjlig europeisk release.

Jag inser att jag blir tjatig om jag påpekar att jag själv är en anhängare av retail-releaser, men vi kan i dagsläget iallafall se att Cave (tillsammans med andra företag) nu har provat på tre vitt skiljda distributionsmetoder för olika spel, kanske för att se vilken metod som är bäst för att ta sig in på den västerländska marknaden? Cave-spel finns nu som digitala releaser (Deathsmiles IIX och Guwange), regionsfria releaser (Espgaluda II och Mushihime-sama Futari) och distribuerade via västerländska distributörer (Deathsmiles).

Alla sätt är bra utom de dåliga, brukar väl vissa säga. Huvudsaken är att spelen distribueras via lagliga kanaler och inte hålls exklusiva och riskerar att falla i glömska, ospelade. Tyvärr har många legendariska spel fallit mellan stolarna p.g.a. ekonomiska eller rena byråkratiska hinder så det är bara att tacka och ta emot och hålla tummarna för en europeisk release så småningom.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0