id om sina IP's

Ett flertal spelsiter har skrivit om ett uttalande som Jason Kim, senior producer på id Software, nyligen gjort där det antyds att id Software är sugna på att bearbeta några av sina befintliga IP (vilket givetvis är förkortning för "intellectual property"), om det skulle finnas ett intresse för det.

De håller för närvarande på med Rage, ett nytt IP som jag nämnde inte allt för länge sedan, men har mer eller mindre bekräftat att de även jobbar på Doom 4. Bortsett från Quake 3-remakes och/eller avarter så var det senaste fullskaliga spel som id Software producerade helt själva Doom 3, vilket var typ en reboot på den legendariska Doom-franchisen från 1993. Doom 4 skall dock varken bli en uppföljare på Doom 3 eller en reboot, vilket jag antar lämnar rätt öppet för fri tolkning vad de egentligen menar med det.

Jason Kim nämner både Wolfenstein och Quake. Varav Wolfenstein-serien fick sig en ny del så sent som 2009, som kallades enbart Wolfenstein, (vilket av någon anledning är ett populärt sätt att döpa nya delar i gamla etablerade serier) som huvudsakligen utvecklades av Raven Software om jag inte misstar mig. Likaså gjorde Raven Software den fjärde delen av Quake-serien som kom 2005, som 2007 fick sig en pseudo-uppföljare i form av Enemy Territory: Quake Wars som utvecklades av Splash Damage.

Enemy Territory: Quake Wars bör givetvis inte blandas ihop med Wolfenstein: Enemy Territory, det gratisutgivna multiplayerspelet baserat på Return to Castle Wolfenstein, som i sin tur är föregångaren till 2009 år Wolfenstein och en reboot av id Softwares Wolfenstein 3D från 1992. Dock är värt att nämna att även Wolfenstein: Enemy Territory är utvecklat av Splash Damage och Enemy Territory kan betraktas som en egen spelserie av multiplayerspel deriverade från befintliga id Software-franchises.

En intressant parentes i sammanhanget är att Wolfenstein 3D är inspirerat av och fungerar som en uppföljare på två stycken stealth-baserade äventyrsspel som gjordes till bl.a. Apple II och Commodore 64 och som utvecklades av Muse Software, kallade Castle Wolfenstein och Beyond Castle Wolfenstein. Wolfenstein 3D fick sig även rätt snabbt en prequel vid namn Spear of Destiny, vilket innebär att serien sammanlagt fått sju spel, med fyra olika utvecklare, under 30 års tid.

Men för att återgå till Quake så är som sagt Enemy Territory: Quake Wars en uppföljare/spin-off till Quake 4, som är en uppföljare på Quake II. Det första Quake-spelet är fristående från det universom som Quake 2, Quake 4 och Enemy Territory: Quake Wars utspelar sig i. I Quake III Arena sammanstrålar karaktärer från både Doom, det första Quake och Quake II-universumet i en icke-storymässigt relevant multiplayershooter. Dock fick Quake III Arena även en remake för webbrowsers, vid namn Quake Live, som vissa hänvisar till som en uppföljare på Quake III Arena. Sedan finns ju givetvis även expansionspaketen till både Quake och Quake II samt Quake III: Team Arena.

Man kan tycka att många klassiska konsoll-franchises såsom till exempel The Legend of Zelda har vanvettig kontinuitet, och visserligen har id Softwares förstapersonsskjutare sällan någon relevant story att bibehålla någon kontinuitet kring, men fenomenet är ändå vanligare än man kanske tror, när man väl tänker efter.

För att återgå till Jason Kims uttalande, så är id Software uppenbarligen sugna på att bygga vidare på flera av deras befintliga IP's, utöver Doom 4 och visst ser man väl fram emot ett Wolfenstein 8 (eller blir det i så fall Wolfenstein II eller om man bygger vidare på Raven Softwares rebootade Wolfenstein-universum?) och Quake 5, som kanske kan bli en direkt uppföljare på det första Quake?

Även om det rycker i retro-nerven när gamla spel återupplivas, så finns det väl ändå en sund tanke med att då och då försöka sig på att göra nya och unika spel...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0