Hamsterupptåg und fotos.

Saker och ting har väl sakteligen rullat på. De olika spelprojekten man varit involverad i har haft mer eller mindre lyckade resultat, då inlämningen till SGA slutar om ca 40 minunter, men mer om det någon annan gång. Har spenderat en ganska stor del av förra veckan med att rita, vilket sällan är en bra idé, grafiskt handikappad som jag är.

Aragon gjorde ett försök idag att flytta in i leklådan. Han fick komma dit en stund, vilket resulterade i ett ninjaryck i sandlådan i vanlig ordning (han verkar tämligen förtjust i den). Sedan började han leka i röret... och springa fram och tillbaka... och... baklänges igenom det. Det läskiga är att han nästan rör sig snabbare baklänges än framåt ><
Sedan förstår jag inte hur han lyckas göra 180-graders svängar i röret, för röret är inte överdrivet tjockt... och han är inte överdrivet smal heller. Men han klarar det på något sätt... och han får väl passa på medan han fortfarande är relativt liten ;p Sedan tog han och djupdök ner i leklådans matskål och länsade den på alla de gottiga bitar som kunde finnas kvar.
Sedan tog han lite av pappret som finns där... bäddade han ner sig, i röret... i kröken på röret för att vara exakt och... ja... somnade. Han sov ingen längre stund men ändå, han verkade vilja bosätta sig därinne ^^'

Och här följer lite foton på hur de ser ut i dagens läge:

Aragon i sandlådan.
Aragon i sin egen sandlåda.


Frank i leklådan.
Frank i leklådan, vid kröken vari Aragon idag somnade

Sabotage!?

På agendan idag när vi anlände till skolan var att lyssna igenom de inspelade, klippta och implementerade ljud som fanns, att de inte var brusiga eller innehöll missljud eller dylikt, saker som ibland inte märks av förrän man normaliserar dem.

För att inte behöva plåga den övriga gruppen med denna pedantlyssning så satte vi oss i ljudrum 4, där vi brukar sitta när vi arbetar. För att komma i stämning medan jag höll på att rigga upp min laptop i ljudrummet så drog vi igång den industriella jazz-lounge låten vi komponerat till Squishy-Box. Den är oerhört avslappnande att lyssna på.

När vi drar igång den så låter saker... inte alls som det skall. Misstankar att det är något som buggat sig avfärdas efter en omstart. Det låter som det ligger ett enormt reverb på saker. Efter lite undersökning så ser vi att det är på basen som det ligger någon form av massiv efterklang på. Den har ett reverb som vi misstänker buggat. Men icke. Eq:n? Den är det inte heller. Då hittar vi så småningom att någon pillat på samplern och dragit ADSR-kontrollerna helt åt helvete. Då börjar vi undra what the crap som hänt egentligen. Vi lyssnade nämligen på låten igår eftermiddag innan vi drog från skolan och då var ju allting som det skulle...

...så vi kollar modifieringsdatumet på projektfilen... vilket visar sig vara 07.43 idag.

Vi anlände ju inte förrän närmare klockan 9. Så någon har alltså varit där på morgonen, ändrat på lite grejer och sedan sparat över filen. Kan ju tillägga att det inte var särskilt svårt att åtgärda när vi väl hittat problemet... but... WHY!? >.< ;__;

Vi har dock våra misstankar om vem "gärningsmannen" kan vara. Vi har kontaktat skolans allt-i-allo och han har begärt loggen från rummets kortläsare, så nu väntar vi bara på den tekniska bevisningen XD Det är mest drygt att man kanske inte kan lagra något på ljuddatorerna utan att risken finns att folk går in och ändrar på saker... what is this friggin' world coming to? ;__;

Utöver det så är det bekräftat att jag och Mona kommer att ta oss en tur till Metaltown i år XDXD och lille Aragon har acklimatiserat sig bra. Både han och Frank är det full rulle på... always. Förutom när de sover... och under de obligatoriska snack-pauserna förstås.

Tillskott med ninjafasoner...

Igår fick Mona och jag ett litet tillskott i form av hamstern Aragon. Han är liten och knubbig och matglad, så pass att han, efter att ha varit översocial och klättrat och klängt på allt och alla vid sin hemkomst, faktiskt kunde hittas däckad i sin matskål imorse.

Han har redan påvisat starka ninjatendenser, både i snabbhet och oräddhet, men om han skall gå i sin moders fotspår kommer han antagligen att bli mer sumobrottare än ninja, men det är nog så vi vill ha honom också XD

Tack vare Mona har det även tillkommit en lekhage full med roliga saker som både Aragon och Frank kan leka i. As we speak tog Aragon precis och kröp baklänges genom röret som finns där. Han är kanske en aning knäpp ibland, men det är utan tvekan "fullt ös, medvetslös" som är hans motto of choice, så länge regelbundna snackpauser finns med i bilden.

Att ha en hamster gav ju upphov till att man fick bevittna en hel del rätt lustiga och underhållande incidenter, när man har två så kommer det att bli rena rama cirkusen här ^^'

Aragon...

Here comes a new challenger!


Frustration->eufori->frustration

Yes, dags för recap. Idag skall jag vara sjukt strukturerad och gå igenom förra veckans företaganden, dag för dag! >.<

Måndag: Vi tänkte börja veckan med att installera skolans upplaga av East West Quantum Leap Symphonic Orchestra Platinum Pro XP (även känt som EWQLSOPXP). Det började först med att försöka scavenge:a skolan för lämpliga hårddiskar och den apparatur som krävs för att kunna fästa denna i chassit. Chassit var av märket Dell, och de två dedikerade hårddiskplatser som fanns var ju givetvis redan upptagna. Kan för övrigt tillägga att de som designade Dell-chassin uppenbarligen försökte vinna SM i "hur mycket random och onödiga plastkonstruktioner kan vi fylla upp ett chassi med för att det skall bli så lite plats som möjligt, samt att den plats som faktiskt finns skall vara så otillgänglig som möjligt". När allt slutligen kom till plats och var formaterat och redo att installeras så märkte vi att datorn saknade en duallayer-dvd-läsare och inte kunde läsa install-skivorna. Nej, jag menar att SKOLAN helt och hållet saknar duallayer-dvd-läsare. För att förtydliga: Skolan har inte EN ENDA duallayer-dvd-spelare. Det komplicerar saker när mjukvara, kommer på duallayer-skivor ;)

Tisdag: Min klasskamrat hade nu tagit med sig sin privata duallayer-dvd-läsare och installationen kunde nu påbörjas. Installationen tog sammanlagt kanske 4½-5 timmar. Det rörde sig om 138 gigabyte samplingar som låg på 37 dvd-skivor. Denna tid hade vi tänkt fylla ut med att iterera ljudlistan och planera inspelningar till den nya ljuddesignen, men icke! Då kom vår producent in och sa att designdokumentet skulle itereras och färdigställas i dagarna nu, så då blev det meningslöst att göra det just då. När paketet sedan var installerat, så märkte vi att det blev lite tungt för datorn med flera instanser av EWQLSOPXP, med många instrument i varje, samt att mjukvaran var tvungen att registreras inom 14 dagar. Något som inte kunde lösas förrän påföljande dag.

Onsdag: Idag skulle då EWQLSOPXP registreras. Det var ju lättare sagt än gjort. Den registreringsmjukvara som följde med installationen var obsolete och det nya registreringsmjukvaran som man refererades till, ptja, fungerade helt enkelt inte. Vi buffade iallafall datorns RAM-minne och konverterade och komponerade klart vår dynamiska level-låt till Break-In till EWQLSOPXP. Detta symfonipaket kostar väl strax under 10000kr-strecket någonstans och, i min mening, om du vill ha ett  maffigt överdådig hollywood-orkester-sound, då blir det inte bättre än detta. Men jag tycker också efter att ha pillat lite med det att... that's about it. Vill du göra någon form av annan komposition så är kanske inte detta paket bäst lämpat. Men gosh, vill du göra maffig friggin' symfoni-musik och inte har en orkester tillgänglig direkt så är detta definitivt the shit. Men så kostar paketet också. Mycket.

Torsdag: Vi började morgonen med att bounce:a levellåten. En låt, på ungefär 3 minuter, i dess dynamiska helhet, tar närmare 40 minuter att realtids-bounce:a. När skall ProTools implementera offline-bounce? ^o) Vid detta laget har vi ännu inte sett skymten av ett itererat designdokument. DÄREMOT så hade tydligen producenten och lead-designern börjat jobba på en ljudlista. Utan vår inblanding och utöver det, totalt struntat i alla de synpunkter, önskemål och tankar vi hade kring den nya ljuddesignen. They gots themselves en mindre utskällning efter det. Det var det där med designers och hybris. Det är inte så att vi som faktiskt jobbat med ljudläggning tidigare, känner till produktionsprocessen, är insatt i ljudmotorn och tekniken etc. skulle kunna bidra med något vettigt i ett sådant sammanhang? För att inte säga att icke ljud-insatta folk som skall skriva ljudlistor, för att de tror att de kan, kommer med 99% säkerhet missa 80% av alla ljud som behövs. Det är ju så mycket mer som låter än man tror. Varför inte nyttja de personer i gruppen som har ERFARENHET och vars JOBB är att tänka på sådana saker. Okej, jag inser att jag kanske börjar låta lite bitter nu XD Vi har iallafall börjat jobba på musik (och ljud med för den delen) till Squishy-Box. Industriell lounge-jazz. Sug på den genren!

Fredag: Åkte upp till Mona! XDXD Vi åkte till sörping och åt på Smultronstället. Glass till middag är helt fantastiskt måste jag säga. Och maken till massiv glass har jag aldrig tidigare sett. Det fick bli en "rock'n'roll", som innehöll glass av diverse sorter och smak, grädde samt äppelsås och som sedan var garnerad med en hel donut. Dessutom var den prydd med en liten Amerika-flagga och en elgitarr med färgglada blinkande lysdioder. Kvällen avslutades med att vi åkte hem och såg på Porco Rosso, en Hayao Miyazaki-film, som handlar om en pilot som förvandlats till en gris. Jag hade hört att den skulle vara rätt dålig, men tyckte personligen att den var rätt charmig.

Lördag: Under lördagen fick jag se s.k. "enduro" för första gången i mitt liv, vilket är när man kör motorcykel i terräng i många timmar och den som kommer längst under denna tid vinner. Var där med Mona och hennes föräldrar. Det var skoj. Man blev rätt dammig då det var soligt och torrt, men det var skönt att komma ut lite när det var fint väder. Kvällen spenderades med att jag gjorde kladdkaka (som blev helt okej, men inte så värst kladdig ^o) och att vi tittade på Mulan och Australia.

Söndag: Så blev det dags att åka hem. Inte direkt vad man var sugen på. But hey, har man 3 spelprojekt vars ljud inte kommer att göra sig själva så har man inte så mycket val ><' Men älsklingen kommer ju ner på torsdag igen, så får försöka överleva 3 dagar utan henne ;__; Och att vi ju får hamster-tillskott i form av en matglad liten vilde ;p

Måndag: Idag var det friggin' dags att iterera den där ljudlistan. Time is running away! Och det första man märker när man börja gå igenom designdokumentet var ju då att... ptja... det inte ALLS var up-to-date. What the crap gjorde folk förra veckan? När vi kollade igenom den s.k. "ljudlistan" som producenten och desigern jobbat på så var det... en lista på objekt som skulle finnas i olika rum, med ordet "ljud" och "skall låta" skrivet med jämna mellanrum. That my friend, is not a ljudlista. Skall man tänka på att dokumentera en ljudläggning måste ju ALLT bryta ned i dess beståndsdelar. Det var därför vi ville att VI skulle vara med under den här processen, därför att de annars skulle faila... vilket de ju gjorde. *suck* man blir trött på att ha rätt ibland. Vi blev även approach:ade av spelteamet som håller på med UT3-modden Mental Delusion, och vi kommer även att bidra med lite ljud till dem. Det betyder att No Miss bidrar med ljud och/eller musik till 4 bidrag i Swedish Game Awards nu! XD

RSS 2.0