...and maybe the rebirth of a blog?

Först vill jag passa på och säga att för alla de som eventuellt sörjer de 4 tomater som under gårdagen fick sätta livet till så fyllde de sitt syfte mycket väl, och ni behöver därför inte vara ledsna.

För det andra så har väl de få som eventuellt läst min blogg någon gång noterat att den dog ut någon gång under sommaren. För att det som ligger här inte bara skall existera som meningslösa och övergivna bytes som fyller ut cyberrymden så tänkte göra ett försök att relaunch:a bloggen, med en slightly annorlunda riktning.

Idéen slog mig igår, någon gång efter vi riggat upp lite kartonger som en anti-splash device och innan vi hade börjat krossa dem. Dels slog det mig än en gång hur bisarrt det man höll på med faktiskt är. Kollar man på bilderna jag tog igår så kan man kanske tycka "Men hallå! Ni larvar ju er bara på bekostnad av vårt utbildningssystem!", but I assure you, gårdagens krossande av tomater skedde på blodigaste (no pun intended) allvar. De längder man kan behöva gå och de metoder man kan behöva ta till inom ljudproduktion ÄR sällan konventionella.

Så tanken var att försöka bättre dokumentera de saker jag/vi gör (något som jag faktiskt tror många kan finna rätt underhållande), bl.a. när jag för första gången i mitt liv har en mobilkamera, och göra det till mer av en devblog, snarare än en personlig blogg, då mina, om man nu kan säga så, "professionella" åttaganden är betydligt mer regelbundna och kanske lättare att regelbundet återrapportera än mina privata. Med det inte sagt att det inte kommer att kunna förekomma nämnanden av privata företaganden as well.

Jag kommer dock givetvis att fortsätta försöka återberätta allting på så dryg stockholmska som jag bara kan.

En annan anledning är att en form av devblog i dagens numera läge faktiskt kan vara av relevans i och med att den 19:e september så släpptes Velocity: Escape From Puzzle Hell, ett spelprojekt som det semi-officiella "No Miss Sound Studios" producerade allt ljud (och även mastrade musiken) till, på Xbox LIVE Marketplace. Därmed har man faktiskt varit involverad i ett spel som faktiskt fått kommersiell (om än enbart indie-) release. Vem som helst som innehar en Xbox 360 kan köpa spelet för ca 1$ (eller hur mycket det nu 80 poäng faktiskt representerar). Detta innebär därmed att det finns mycket realistiska chanser att de saker man faktiskt producerar och är inblandad i kommer att se dagens ljus och officiellt släppas för allmänheten att införskaffa och beskåda inom en överskådlig framtid.

För tillfället är det ett par bollar i luften som jag mycket snabbt tänkte rada upp:

- No Miss släppte nyligen sitt tredje medley och ett fjärde har redan börjat arrangeras under de sporadiska rep vi har.

- Så tidigt som nästa vecka, förhoppningsvis, så kommer vi (min bandkamrat från No Miss och trummisen från bl.a. Omnispawn) börja repa till ett lite göteborgsdöds-influerad och ännu obetitlat hårdrocksprojekt som jag så sent som i förrgår spelade in en låtdemo till.

- Jag och min bandkamrat från No Miss håller på att själva utveckla en för tillfället obetidlad danmaku-shooter tillsammans med en programmerare (närmare bestämt skaparen av Velocity). Något spelbart och någorlunda polerat är ämnat att finnas tillgängligt till SGA2010.

- Ovan nämnda skaparen av ovan nämnda Velocity har ett nytt projekt på gång som vi gör ljud och musik till.

- Vi gör även ljud och musik till ett obetitlat Asteroid-inspirerat rymdspel som jag till vilket även även håller på och gör 2d- och 3d-grafik till.

- Skaparen av ovan nämnda rymdspel har även ett plattformsspel som vi bidrar med ljud och musik till.

- Det försenade Squishy Box från förra årets SGA kommer vi att producera ljud och musik till i dess nya skepnad.

Tror det var alla aktuella och/eller semi-aktuella projekt. Det rör sig mestadels om ljud och musik, men jag har även sedan terminens början tagit upp att självlära mig 3d-modellering (i Blender för den som ev. bryr sig, då jag inte har orkat införskaffa någon större komersiellt modelleringsprogram, då ursprungstanken mest var att prova på) och sysslat en del med 2d-grafik och photoshoppande. Ironiskt nog har jag utvecklats mer inom grafisk produktion än ljudmässig under de första 10 veckorna av mitt tredje läsår. Jag läser även för tillfället kurser inom objektorienterad C++, som är tänkt att appliceras på ljudimplementation i framtiden.

Mer detalj om diverse projekt kommer väl att framgå allteftersom man arbetar med dem, om jag lyckas någorlunda regelbundet dokumentera det jag gör.

...dessutom så orkar jag banne mig inte skriva mer för tillfället! ;__;

Kommentarer
Postat av: Linda

Skönt att se att bloggen är igång igen!! ;)

2009-11-09 @ 09:55:04
URL: http://sassycoona.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0