Rymdcrunch och tungmetall...

De senaste dagarna har det varit inplanerat att vidareutveckla musiken till rymd-spelet, numera relativt officiellt känt under titeln "Asteroid Capture". Vi har haft ljudrum bokat och allt, dock har det inte riktigt blivit så, utan det som gjorts istället är att satsa på ett generellt fullföljade av spelets samtliga områden, lägga till det som saknats, polerat på det som varit opolerat, göra om det som inte gjorts rätt.

Jag har personligen tampats lite med skillnaderna i ljusstyrka på en godtycklig TV jämfört med en godtycklig datorskärm. En TV är generellt bra mycket mörkare, vilket innebär att det man gjort på en dator och som kan ha helt perfekt ljusstyrka/kontrast bara blir en otydlig svart blob på en TV. Jag fick bekanta mig med Photoshops batch-processeringsmöjligheter och försöka leta fram en lagom nivå på ljusstyrka, så att allting blir klart och tydligt på en HD-TV utan att ögonen nödvändigtvis började blöda när man försökte titta på det på en datorskärm. Visserligen är väl huvudplattformen tänkt att vara Xbox360 via XBox Indie Games/Creators Club, men ja, en acceptabel balans mellan TV och dator är ju klart önskvärt.

Lite optimeringsproblem som hade uppstått rätt nyligen har även det lyckats lösa sig, så spelet flyter numera på rätt drägligt med fyra spelares intensiv astroidfångar-action på en och samma konsoll.

Den lite experimentella blandningen mellan riktiga, inspelade ljud och syntetiserade ljud (allt ljud är egenproducerat f.ö.) fungerar rätt bra i den pseudo-retro kontexten, dock går det ju alltid att diskutera hur man vill tackla surround-panorering i olika spel (dock sitter ju en majoritet av konsumenter på en stereo-rigg, med största sannolikhet). Jag tror även att vi mer eller mindre lyckades nail:a soundet vi ville ha i musiken och det fungerade väldigt bra ihop med spelet, så nu handlar det mest om att göra klart den, för det blev ju som sagt inte mycket musikarbete nu i dagarna.

Det blev även ett första rep med det icke-namngivna melodeath-influerade projektet idag och man inte påstå att det gick något annat än fullkomligt strålande (i synnerhet eftersom vi aldrig spelat ihop tillsammans alla tre). Den arrangemangsmässigt mest komplicerade låten (med rätt mycket takt- och/eller tempo-skiften) sattes mer eller mindre utan några problem, så ja, om något så kommer fokus få ligga på att försöka utöka den för tillfället tänkta repertoaren en aning.

För min del gäller det även att införskaffa den inplanerade sjusträngade gitarren (högst preliminärt, om än högst troligt, modellval), vilket antagligen får bli nu till jul under en Stockholmsvistelse.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0