Populärmusik-artisteri i våra kära spel...

Jag har på sistone funderat lite över förekomsten av licensierad musik/kontrakterat musikskapande i TV-spelssammanhang.

Då exkluderar jag givetvis alla street racing-franchises som upprepat licensierar Xzibits musik till sina spellistor, men utöver detta så har det ju faktiskt förekommit lite då och då att folk från den reguljära musikbranschen har anställts för att komponera TV-spelsmusik. Jag har ju bl.a. nämnt Quake's soundtrack, gjort av Trent Reznor, i en hel del blogginlägg, men ett annat exempel (nog för att jag inte känner till så jättemånga) är ju soundtracket till Jak X: Combat Racing för Playstation 2 som skrevs av Billy Howerdel (som bl.a. ju är låtskrivare i A Perfect Circle).

I japan, där spelindustrin nog ser rätt annorlunda ut än här i väst, är det ju inget ovanligt att man hyr in japanska popartister för att framföra ledmotiv och/eller relevanta låtar till TV-spelsproduktioner, inte minst i rollspelssammanhang. Ett rätt aktuellt exempel är ju det nyligen släppta Final Fantasy XIII, vars japanska ledmotiv, "Kimi ga Iru kara," framfördes av någon japansk popartist vid namn Sayuri Sugawara. En intressant grej i just detta fallet är att när lokaliseringen gjordes, så licensierade man en färdig engelsk låt, nämligen "My Hands" av pop-artisten Leona Lewis, för att ersätta ledmotivet. Man kan ju tycka vad man vill om detta, men det officiella uttalandet från amerikanska Square Enix är att detta gjordes p.g.a. "tid/personalbrist" och VD'n för den japanska avdelningen har fördömt detta och menar att det bästa faktiskt hade varit att de själva hade producerat ett ledmotiv för den engelskspråkiga publiken.

En kul parentes, som jag förutsätter att många visserligen känner till, är att ledmotivet till Legend of Mana som kom till Playstation 1 är på svenska. Som om detta inte vore bisarrt nog så är sångaren i fråga en viss Annika Ljungberg. Om det inte ringer någon klocka så kanske hon lättare kan identifieras som sångerskan från det svenska bandet Rednex.

Jepp. Sångerskan från Rednex sjunger ledmotivet till Legend of Mana. På svenska. Det är så det ligger till.

Anledningen att jag kom in på detta ämne är p.g.a. det nyligen släppta God of War 3, till vilket det släppts en digital EP betitlad "Blood & Metal", producerad av Roadrunner Records och som innehåller musik "inspirerad" av spelet. Den innehåller nyproducerat material från diverse Roadrunner-artister, bland annat Opeth, Trivium, Killswitch Engage m.fl. Jag är definitivt inte negativt inställd till idén, men jag måste ändå ställa frågan: varför? Vad är kopplingen mellan Roadrunner Records och den tredje delen av God of War?

Jag antar att det faktiskt inte är någon alls och det hela enbart rör sig om PR. Följdfrågan som kommer är då: PR för vem? Försöker man promote:a spelet med hjälp av stora namn inom musikindustrin... eller försöker man promote:a banden med hjälp av spelet? Nog för att man kan tänka sig att musikindustrin ligger betydligt mer pyrt till än spelindustrin. Men är det så att man faktiskt har undersökt saken och listat ut att God of War-spelare gillar artister från Roadrunner Records? Jag känner att det blir en lite obskyr målgrupp konceptet kan komma att rikta sig till och det är lätt att man som "utomstående" skulle vilja förkasta det hela som enbart ett "PR-trick". Missförstå mig rätt dock, skulle man få med en skiva fullspäckad med metal med varje spel man köpte skulle jag nog säkerligen köpa betydligt mer spel. Dock är det så att jag ändå ställer mig något skeptisk till företeelsen, av någon anledning. Men jag skulle gärna se att detta försök lyckades, eller åtminstone uppmuntra liknande initiativ. Går det att sammanlänka spel och populärmusik på ett relevant sätt? Eller blir det bara i slutändan ett försök att öka pengaflödet ner i utvalda parters fickor?

Detta är dock inte första gången man kan stöta på att ett rockband skriver en "vanlig" låt, som skall vara specifikt till ett spel. Första gången jag själv stötte på det var när ett av mina favoritband, Cold, producerade låten "With My Mind" till "Psi-Ops: The Mindgate Conspiracy". Betvivlar på att spelet blev någon större hit och Cold är ju näst intill helt okända i Europa (om än relativt stora i USA). Jag har för mig att låten i sin orginalform inte alls förekom i spelet utan enbart som muzak-tolkning i en av spelets hissar. Istället förekom låten, tillsammans med en tidigare osläppt Cold-låt samt några "remixes", på en skiva som man kunde få med vissa utgåvor av spelet. Jag vet inte om hela grejen gynnade varken spelet eller bandet, men som sagt, jag ser gärna att man åtminstone försöker.

Eftersom det var länge sedan jag gjorde något YouTube-länkande i bloggen så avslutar jag med videon till "With My Mind", som i min mening, är en ganska hyfsad låt med tämligen obskyr TV-spelsanknytning. Låten producerades precis innan båda gitarristerna hoppade av bandet och enligt ryktesväg är det därför de står i skymundan/skuggan i videon. Men det är enbart spekulationer.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0