Välljud är en vanesak pt.II

Jag har funderat lite över mina påståenden i det förra inlägget om att jag gillar 7-takt. Vid lite närmare eftertanke så tror jag bara det rör sig om att jag gillar konceptet att stundtals kapa en åttondel från låtens huvudsakliga taktart.

Jag har till exempel alltid stört mig lite på att sticket på A Perfect Circle's "The Hollow" är två takter rak 6/8, när jag tycker att det hade varit mysigare om de hade skippat den sista markeringen och enbart spelat fem slag i den andra takten. Den oinvigde lyssnaren torde antagligen finna konceptet konstigt, men jag tycker att det kan ge en rätt grym flow.

Jag menar, bland annat Vicarious, av Tool, är ju tveklöst svängig, eller hur?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0