Fuska i onlinespel - finansiera kärnvapen!?

Nu har det gått ett par dagar sedan det uppmärksammades i media, men jag såg det på GameInformer.com som faktiskt refererar inga mindre än New York Times som källa. Å ena sidan så är det faktiskt en snudd på humoristisk historia... men som om man tänker efter noga så är det egentligen mer skrämmande än roligt, om det nu är sant som det sägs.

Det finns väl i regel två sorters online-spel. Det som dock i regel är gemensamt för alla sorters online-spel är att de designas för att vara så tidsödande som möjligt.

Den ena typen av online-spel är den typen som är så utleda tråkiga och tidskrävande att utvecklarna vill att du skall spendera riktiga pengar för att slippa arbetet, t.ex. Facebook-spel a la Farmville.

Den andra är den formen av online-spel en den typen som lägger värde i att faktiskt vara ett spel och vill att spelarna skall lägga ner tid och möda och få sina belöningar därefter, vilket i regel gäller samtliga större MMORPGs, t.ex. World of Warcraft. Men bara för att folk spelar ett spel så betyder det inte att de vill jobba för sina belöningar, vilket har resulterat i en marknad där folk för riktiga pengar köper virtuella saker, trots att spelutvecklarna fördömer det och oftast förbjuder det i sina mjukvaruavtal (ni vet, sådana där man aldrig läser utan bara trycker på "Agree" för att få bort).

Den vanligaste formen av transaktioner är kanske att man köper virtuell valuta för riktiga pengar, vilket oftast brukar vara guld i spel med medeltida teman. Att arbeta ihop virtuell valuta har i vissa länder kunnat vara ett heltidsjobb, bl.a. i Kina, vilket är ursprunget till termen "gold farming".

Det New York Times-artikeln i grova drag förtäljer är att Nordkorea tros använt sig av en grupp hackare för att infilterera Sydkoreanska online-spel och anskaffa sig virtuell valuta och/eller saker, som de sedan sålt till spelare för riktiga pengar. Pengar som sedan tros användas för att finansiera betydligt mörkare aktiviteter, såsom kärnvapenrustning.

Så tänk på det nästa gång du fuskar i ett online-spel för att du din egen lathet till trots vill ha ett osjysst övertag över andra spelare. Det må kanske kännas som det är ett fullkomligt harmlöst brott utan offer, men om du visste att pengarna du spenderade potentiellt användes till att ge excentriska diktatorer massförstörelsevapen, är det då kanske inte bara bättre att spela spel som de faktiskt var tänkta att spelas?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0