Tänkvärt om ljud...

GameInformer.com publicerade häromdagen en både inspirerande och tänkvärd artikel.

Det fyller föga syfte att jag reciterar artikeln, men kort sammanfattat så handlar den om en kille vid namn Terry Garrett, som lyckats spela igenom plattforms-pusselspelet Oddworld: Abe's Exoddus helt utan någon walkthrough eller extern hjälp... och justdet, han är helt blind.

Det faktum att man med tålamod och vilja kan lära sig att överkomma ett sinnesmässigt handikapp är skäl nog att ögna igenom artikeln och kolla på det tillhörande intervju-klippet, men detta visar också på ljudets kraft och relevans i spelsammanhang.

Att en väl genomtänkt ljudbild kan lyfta en medioker spelupplevelse till att bli fantastisk är det kanske många som har uppmärksammat, men att en välgenomarbetad ljudbild, i princip, till och med kan tillintetgöra behovet av de visuella intrycken är ingenting man ofta tänker på.

Jag misstänker att inte ens skaparna av Oddworld: Abe's Exoddus själva var medvetna om att spelet kunde spelas igenom med hjälp av enbart dess ljudbild, men det är tydligt att rätt placerade feedback-ljud kan sammanfatta hela spelupplevelsen vilket fungerar som ett stöd för alla spelare, oavsett synförmåga, att tolka och uppfatta det som sker i spelvärlden.

Visserligen är det inte ens en promille av alla spel som har så pass genomgående ljuddesign, eller har ett gameplay som möjliggör en sådan ljuddesign, men tanken att det går att göra och att det antagligen kan göras mycket mer än vad det i dagsläget kanske görs, är häpnandsväckande.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0