Musik 2011: Cold

En annan release som jag med stor spänning inväntar är amerikanska Cold's kommande uppföljare till deras 2005-release, A Different Kind of Pain. Den senaste titeln på den kommande skivan är SuperFiction och sedan förra skivan har de hunnits splittras och återförenas samt haft sju olika gitarrister.

Basist, sångare och trummis har dock varit intakt sedan 1996 och bandets kreativa kärna kvarstår obesudlad. Den skepticism som fanns inför förra skivan p.g.a. medlemsbyten känns därmed irrelevant, då A Differend Kind of Pain var en, med de då rådande omständigheterna i åtanke, förvånansvärt och genuint bra skiva.

Det senaste smakprovet från skivan kommer i form av låten "Wicked World" som letat sig upp på YouTube i rent bedrövlig kvalitet:


Cold har länge varit ett av mina personliga favoritband och trots att de är relativt välkända i USA är de fullkomligt okända i Europa. Det är faktiskt så pass att det är en svårighet att få tag på deras skivor i Sverige. I bästa fall har stora onlineskivbutiker som CDON eller Ginza en eller två skivor, men för att få tag på den kompletta diskografin krävs det större ansträngningar eller någon form av importverksamhet.

När jag först upptäckte bandet hade de nyligen släppt 13 Ways to Bleed on Stage (vilket bör ha varit någon gång kring 2000), vilket var deras stora genombrott och dessutom är deras diskutabelt bästa skiva. Då kan man ju kanske erinra sig euforin jag kände när jag efter en lång tids letande (detta var f.ö. på tiden när konceptet analog skivbutik fortfarande var högst aktuellt) till slut hittade deras fulla diskografi till salu på Record & CD Exchange på gamla brogatan i Stockholm och hur förtvivlad man kände sig den dagen man fick höra att butiken stängt igen. De hade ett fantastiskt utbud av pop/rock/hårdrock, importer, udda releaser och en hel del som jag misstänker till och med var bootlegs, till ett pris som var lägre än genomsnittet. Majoriteten av mitt studiebidrag under gymnasiet förbrukades där, utan någon som helst ånger.

Nåväl, man kan ju iallafall hoppas att SuperFiction kan anses värdig för den svenska marknaden när den så småningom släpps i juni detta år.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0