Musik 2011: The Famine

Ytterligare en release som verkar lovande detta år är det amerikanska metal-bandet The Famines kommande The Architects of Guilt. Måste erkänna att jag egentligen inte alls hört deras The Raven and the Reaping som kom 2008, men de låt-teasers som släppts tillsammans med ett uppseendeväckande skivuppslag lyckades fånga mitt intresse:

 

Det är något med den här typen av stilrent grafiskt obehag som alltid har tilltalat något hos mig. Det är konstigt och intetsägande, men downright snyggt. I den digitala tidseran så har skivkonvolutet sjunkit i status. Utöver dess rent praktiska syfte, att förvara och skydda lagringsmedier, så tillför det ju dock även en visuell framtoning till ett i övrigt blott ljudande verk. Personligen tycker jag att det är svårt att undvika att ha en skivas omslag ligga och surra medvetet eller undermedvetet i huvudet när man lyssnar på den och jag undrar om det inte kan vara så pass att ett riktigt bra skivomslag kan få en bra skiva att faktiskt låta ännu lite bättre. Det sluter cirkeln och gör en skivrelease till ett konstverk som kan stimulera flera av ens primära sinnen.

Med den tankeställningen så avslutar jag sedan med låten "Ad Mortem" från The Architects of Guilt (som släpps 15 februari):


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0