Portabelt spelande med blickarna framåt, inte bakåt

Det är väl inte många som kunnat undgå att den största händelsen i spelindustrin idag varit att Sony offentliggjort sin nästa portabla spelkonsoll, PSP2, eller som den också kallas Next Generation Portable, med den logiska förkortningen NGP.

Vi vet alla att den är kraftfull som en PS3, har sixaxis-stöd, dubbla touch-pads, wi-fi, 3G och så vidare. Bakåtsträvare som jag är så kretsar mina främsta funderingar givetvis kring eventuell bakåtkompabilitet.

En av de mest imponerande aspekterna av PS3:an initialt, i min mening, var att den... för det mesta... var bakåtkompatibel med det kompletta PlayStation-utbudet. Men ja, sen vet vi ju hur det gick med det.

Sony har uttalat att de strävar efter att ha både fysisk och digital distribution av spel, men de har slopat UMD-läsaren i förmån för en flashminneskort-läsare, vilket innebär att fysiska PSP1-spel inte kommer kunna köras på den nya konsollen under några i dagsläget kända förhållanden.

UMD-formatet i sig är en intressant anomali, vars enda existens motiveras genom just PlayStation Portable-spel. Det är fullt möjligt att använda formatet till andra saker, och ja, andra former av media förekommer distribuerat i UMD-format, såsom lite TV-serier, filmer och så, men utbudet är rätt begränsat så generellt sett är det väl mer eller mindre ett "dött" format. Det innebär är det faktiskt är rätt motiverat att byta till en mer mångsidig form av lagringsmedia till PSP2/NGP.

Det intressanta är dock att PlayStation Portable-spel ändå motiverar och stimulerar formatets fortsatta användande i dagsläget. Sony gjorde ett  försök att överge UMD-skivor och satsa helhjärtat på digital distribution av PSP-spel med sin PSPgo, men avsaknaden på möjlighet att spela en majoritet av det befintliga spelutbudet resulterade i fiasko.

Digital distribution verkar ju vara det som satsas på, vilket inte är konstigt med tanke på både Android- och iOS-"app"-konceptets enorma framgång. Detta har även lett till att Sony kungjort "PlayStation Suite" vilket är en tjänst för att i framtiden kunna spela PSOne-klassiker på Android-telefoner, vilket i detta sammanhang egentligen mest är en parentes.

Rykten säger att konsollen är "due for release in holiday 2011" och hur den kommer att ställa sig till UMD-spel då, återstår att se. Det kan ju finnas praktiska anledningar att en UMD-läsare saknas, som att det t.ex. faktiskt är fysiskt omöjligt att få in hur mycket som helst i en konsoll av portabel storlek. Sony kanske kommer att hoppas på att kunna re-distribuera UMD-spel digitalt via sina online-tjänster, vilket visserligen alltid är bättre än total avsaknad på framtida spelbarhet, men samtidigt kan höja frågan om hur många gånger det kan vara motiverat att sälja om samma spel till sina kunder.

Skulle det bli så att UMD-spelen förblir exklusiva till PSP1 så kan konsollen kanske bli en eftertraktad dyrgrip om den någon dag upphör att produceras, då den faktiskt innehar ett ganska stort utbud av helt exklusiva spel. Men å andra sidan har det inte ens gått ett dygn sedan den kommande konsollen offentliggjordes, så det är onödigt att ta ut något i förskott, men jag vill ändå vidhålla att det kan vara en tämligen relevant fråga.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0