Retro + lokaliserat + HD = Win³

När det finns många japanska 16-bitarsspel som jag ältar över att de aldrig släpptes i väst, så är det som en tämligen angenäm blixt från klarblå himmel när Siliconera skriver att Namco Tales Studio funderar över att släppa om gamla Tales-spel i HD... och då även i väst.

För att sno Siliconera's citerade citat:

"This is something we would like to do and we are currently working to see if it would be possible to port older Tales games: Phantasia, Destiny, or Eternia, not only in Japan, but throughout the world."

Tales of Phantasia, Tales of Destiny och Tales of Eternia är de första 3-spelen i Tales-serien och även om just dessa spel har släppts i väst, i någon form, så har Tales-serien i det stora hela överlag varit exklusiv till Japan och Asien.

Tales of Phantasia är den första delen i spelserien och släpptes ursprungligen enbart i Japan på Super Famicom. Spelet är dock ett av de mest kända fanöversatta spelen och har sedan längt gått att spela via emulator helt på engelska tack vare gruppen DeJap. Spelet var mäkta imponerande för sin tid och introt med den tillhörande titelmelodin, som innehåller sång, är ett tekniskt åstadkommande vars like jag inte känner till. Det är värt att beskåda enbart för att bli förundrad över att det hela framförs på en 16-bitars Super Nintendo:

 

Introt togs dock bort när det så småningom portades till väst och ersattes med en remix av overworld-musiken. Orginalet släpptes som sagt på Super Famicom 1995 varefter det portades till PlayStation 1998. 2006 så portades det även till Gameboy Advance samt lokaliserades och fick då en officiell release i både Nordamerika och Europa. 2006 kom det även till PlayStation portable i Japan, tillsammans med en re-release, kallad Tales of Phantasia X, som kom 2010.

 

Tales of Destiny för PlayStation släpptes både i Japan och Nordamerika 1997-1998, men aldrig i Europa.

 

Tales of Eternia släpptes 2001 för PlayStation i Japan och 2002 i Nordamerika under namnet Tales of Destiny II. 2006 fick dock även Europa och PAL-regioner ta del av kakan i form av en lokaliserad version av PlayStation Portable-porten, som släppts i Japan året innan.

 

Nu är det väl förmildrande omständigheter att det redan finns lokaliseringar av samtliga spel och det är antagligen naivt att tro att det skulle arbetas fram några nyöversättningar, men idén att få uppleva spelen i HD, världen över, är ett välkommet initiativ som förhoppningsvis kan tyda på att det finns en marknad för övriga utvecklare att göra liknande saker.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0