Mäktiga jubilarer

Mitten av 80-talet var en klart anmärkningsvärd tid. Föga kunde han som satt och skissade på Marios pixliga mustasch då ana att han sådde grogrunden för tv-spelsindustrins största ikon likaså kunde knappast de som jobbade med Marios grönklädda Nintendo-kamrat ana vilken genomslagskraft Link skulle få i sin ändlösa jakt på prinsessan Zelda.

Även de som inte växte upp med en Nintendo-konsoll i hemmet kunde uppleva födelsen av det som 25 år senare kan konstateras vara en historiskt betydligt relevanta spel. Visst var det ju en hel del spel som släpptes kring denna tiden men det jag specifikt har i åtanke är Might and Magic Book One: The Secret of the Inner Sanctum, vilket var det första spelet i Might and Magic-serien, som i sin tur har givit upphov till ett flertal andra spelserier som t.ex. Heroes of Might and Magic, Kings Bounty och för att inte nämna en uppsjö av fristående spin-offs.

När Super Mario Bros. fyllde 25 förra året så firades det med en jubileumsutgåva av Super Mario All-Stars för Wii, samt jubileumsversioner av både DS och Wii i limiterade röda nyanser.

I år när den grönklädde Link firar sitt 25-årsjubileum så har han dels fått en 3D-utgåva av sitt mest framgångsrika spel The Legend of Zelda: Ocarina of Time för Nintendo 3DS, samt att vi senare i år kommer att ha den senaste delen i den o-sammanhängande Zelda-sagan, The Legend of Zelda: Skyward Sword att kunna se fram emot.

För att celebrera Might and Magic-seriernas 25:e jordsnurr så slår Ubisoft till med en beta-version av Might and Magic: Heroes VI... vilket ju alltid är något. Fast för att uppmärksamma denna företeelse så har Ubisoft även publicerat ett litet kompendium på sin websida med lite historia och kuriosa om Might and Magic-serien samt att de klippt ihop en liten tribut-trailer för Might and Magic Heroes VI som spolar igenom Might and Magics historia från Might and Magic Book One: The Secret of the Inner Sanctum till Might and Magic: Clash of Heroes HD, där spelstilen därmed skiftat från orginalets dungeon-crawlande i första person till en udda hybrid av Heroes of Might and Magic och Wario's Woods. Typ.


Might and Magic är visserligen inte det absoluta ursprungs-RPG:t, då både t.ex. Wizardry och Ultima var före, men wikipedia kallar serien en del av den "gyllene eran" bland PC-rollspel och det banade iallafall väg för förstapersonsrollspelet, ett koncept som idag flitigt nyttjas av t.ex. The Elder Scrolls-serien.

Även om den ursprungliga Might and Magic-serien visserligen är både stor och känd med sina 9 officiella spel (än så länge) så har ändå kanske Heroes of Might and Magic, serien med turbaserade strategispel baserad på samma franchise, under sina år lyckats få en ännu större och ännu mer trogen skara fans.

Utvecklingen av Heroes of Might and Magic övergick från de ursprungliga utvecklarna New World Computing till Nival Interactive, under uppsikt av de nya franchiseägarna Ubisoft, efter seriens fjärde del, då publicerarna 3DO gick i konkurs och Ubisoft köpte rättigheterna till Might and Magic. Ubisoft passade på att reboot:a serien, när de ändå höll på, och därmed är det en ny era av Heroes of Might and Magic som pågår idag. Dock har den ändå fått överlag god kritik, även om många vidhåller att seriens tidiga delar, och kanske i synnerhet seriens tredje del, är och förblir den bästa.

Till den kommande sjätte delen av spelserien har Ubisoft av någon anledning valt att kasta om titeln och Heroes of Might and Magic VI kommer därför, som jag tidigare nämnt, att heta Might and Magic Heroes VI. Än en gång är det en ny utvecklare varav denna gång är det Black Hole Entertainment som rekryterats att göra jobbet medan Ubisoft övervakar. Might and Magic Heroes VI spinner vidare på den omstartade värld som föregångaren introducerade, men utspelar sig kronologiskt tidigare, vilket innebär att det tillsammans med Might and Magic: Clash of Heroes är den andra prequeln som seriens femte del nu fått.

Rent estetiskt ser det stilistiskt väldigt likartat Heroes of Might and Magic V, men de som får ta del av jubileumsbetan får väl möjlighet att se om de även har utvecklat seriens gameplay något.

I vilket fall som helst så får vi väl ta tillfället i akt att önska både Link och hjältarna av makt och magi grattis till 25 år i spelindustrin, även om det blir några dagar sent.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0