Musik 2011/Artistiska musikvideos: Chthonic - Broken Jade

Nu är det en dryg månad sedan jag första gången nämnde taiwanesisk black metal och föga trodde jag att jag skulle göra det så snart igen, men Chthonic har tydligen inte legat på latsidan utan producerat ytterligare en musikvideo från sitt kommande album Takasago Army, denna gång till låten "Broken Jade".

När vanliga nyhetssiter publicerar nyheter som inte är tillräckligt matiga för att på ett tillfredsställande sätt fylla ett helt inlägg, brukar det i regel copy-paste:a in nyligen publicerat material för att fylla ut. Publiceras det många notiser om ett och samma ämne då blir det väldigt mycket copy-paste:ande och många näst intill identiska artiklar. Efter som detta i viss utsträckning ändå är tänkt att vara en blogg så tänker jag försöka undvika att upprepa tidigare publicerat material... även om jag vet att det finns vissa ämnen som jag tenderar att älta rätt mycket.

 

Men för att snabbare komma till poängen tänkte jag iallafall börja med att embed:a videon:

 

 

Även för de som inte går igång på black metal av det taiwanesiska slaget så skulle jag uppmana alla esteter att kolla på videon, som i min mening är rent ut sagt skitsnygg gjord och grymt stilistisk. Det fortsatta krigstemat är rätt uppenbart, men i jämförelse med den mer lågmälda videon till "Takao" så är detta på en helt ny nivå.

 

Låten är även den rätt catchy, även om den kan tendera till att bli lite långdragen. Samtidigt tänkte jag även passa på att kommentera soundet. Nog för att den trioliserade rytmiken ganska lätt för tankarna till traditionell melodisk dödsmetall från Göteborg, men utöver det så är något distinkt svenskt med både sound och produktion.

 

Bortsett från de distinkta inslagen som erhu:n, sångstilen etc. tycker jag att det låter som om det skulle kunna vara taget från någon av Dark Tranquillity's senare alster, både vad gäller gitarrsound, synthsound och den subtila orkestreringen. Därmed skulle min gissning vara att det kan vara producerat av antingen Fredrik Nordström eller Tue Madsen och säkerligen inspelat i Studio Fredman. Detta stämmer dock inte, då det i själva verket är producerat av Rickard Bengtsson i Sweet Spot Studios i Halmstad, som även producerat den senaste Arch Enemy-plattan Khaos Legions. Men jag hade iallafall rätt i att det var svenskproducerat.

 

Iallafall så stärker detta mina misstankar om att Takasago Army kommer att bli ett tämligen angenäm skiva att lyssna på och när ni nu läst klart detta inlägg uppmanar jag er att beskåda och förundras över videon ytterligare en gång.

 

Grymt snygg är den.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0