Musik 2011: Opeth - The Devil's Orchard

För de som eventuellt har undrat, så nej, jag har inte missat att Opeth snart kommer med ett nytt album (den 20 september närmare bestämt). Däremot har jag valt att inte nämna något förrän det funnits något rörligt eller ljudande att visa upp, då jag har villfarelsen att inlägg blir betydligt roligare om saker låter och rör sig.

Då var det tämligen tur att ett smakprov i form av "The Devil's Orchard" från den kommande plattan Heritage äntligen premierades häromdagen via siten Stereogum.

Detta är tänkt att vara det mest "utmanande" albumet som Opeth hittills producerat och verkar ta steget fullt ut i ren 70-talsprogg. Läser man kommentarer runt om på internet så har detta initiativ fått ett väldigt blandat mottagande. Dock så går det aldrig att göra alla nöjda. Jag minns bland annat när t.ex. "The Grand Conjuration" från Ghost Reveries först släpptes och Opeth blev anklagade för att spela nu-metal, vilket de flesta i efterhand borde vara benägna att hålla med om inte riktigt överensstämmer med verkligheten.

 

Även om det helt klart är olikt Opeth's tidigare verk (med undantag för tydliga inslag och influenser) så måste jag ändå säga att utvecklingen inte är det minsta förvånande. Likaså skiljer sig omslagskonsten skiljer en del från Opeth's sedvanliga lågmälda och blekt monokroma fotomontage, trots att konstnären är densamma som tidigare.

 

Om något så tycker jag att "The Devil's Orchard" både låter mer som Opeth och är betydligt mer tilltalande än låten som gjordes till den digitala EPn som medföljde samlarutgåvan av God of War III, "The Throat of Winter". Ursprungligen skall Mikael Åkerfeldt tydligen ha skrivit ett par låtar i samma stil som Watershed inför skivan för att sedan skrota dem och skriva om albumet från början i en helt ny stil. Precis som på Damnation från 2003 så skall det på Heritage tydligen enbart förekomma ren sång. I vilket fall som helst lär Heritage garanterat erbjuda en intressant lyssning.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0