Live A Live kan komma att leva igen?

För sisådär två veckor sedan så gjorde jag ett kort inlägg om att Square-Enix tydligen ogärna ger ifrån sig licenser till andra utvecklare (för att t.ex. porta eller lokalisera deras spel). Det var väl i ärlighetens namn ett måttligt intressant inlägg i brist på bättre, men i förbifarten så passade jag på att namedroppa ett drös Japan-exklusiva 16-bitarstitlar som gärna kunde få göras om, eller släppas igen, internationellt såklart, med tanken att om Square-Enix inte vill göra det själva så kunde de gärna få avlägsna pinnen i stjärten och låta någon som vill, göra det.

Utlicensiering kanske fortfarande inte är aktuellt, men det går inte att förneka att digital redistribution och rereleaser är en ganska aktuell trend bl.a. vad gäller Square-Enix äldre repertoar. Allt fler PS1-spel släpps för PlayStation Network (USA har rätt nyligen fått Xenogears och Legend of Mana), SNES-spel kommer till Virtual Console (nu senast bl.a. Final Fantasy VI och Chrono Trigger) och för att inte nämna att iPhone är en plattform som Square-Enix  börjat porta spel till (t.ex. Secret of Mana, DS-porten av Final Fantasy III och snart Chrono Trigger).

Vart vill jag egentligen komma? Jo, det jag vill komma rör nämligen en semi-obskyr Japan-exklusiv SNES-titel som jag nämnde i det nämnda inlägget.

Siliconera publicerade i förra veckan en intervju med Takhashi Tokita. Han är väl vara mest känd för att vara designer till Final Fantasy IV, men han har haft ett finger med i många Square-Enix och Final Fantasy-projekt. Bl.a. var han producent för spelets uppföljare, Final Fantasy IV: The After Years.

Ett RPG som han dock designade bara några år efter Final Fantasy IV var det semi-obskyra Japan-exklusiva Live A Live, som skiljer sig något från många samtida storydrivna japanska rollspel både vad gäller upplägg och stridssystem. Istället för en linjär historia som annars brukligt är, så är Live A Live uppdelat i ett antal kapitel som utspelar sig i olika tidseror, med olika protagonister och med varierande spelmekanik. Kapitlena kan spelas i valfri ordning och när alla är avklarade så får man tillgång till ett avslutande kapitel där säcken, med allt vad det innebär, knyts ihop.

I intervjun så nämner han att systemet med fristående kapitel som användes i Live A Live är det som också ligger till grund för, det i sammanhanget något familjära, systemet av fristående kapitel som användes till Final Fantasy IV: The After Years (som ursprungligen släpptes till mobiltelefon, ett kapitel åt gången).

Huvudpoängen i intervjun och det som Siliconera lyfter fram är att Takashi Tokita ganska rättframt säger att han gärna skulle göra en remake på Live A Live, "om fansen vill ha det". Han menar även att det i så fall antagligen skulle distribueras digitalt, kapitel för kapitel, på samma sätt som Final Fantasy IV: The After Years gjordes.

Nu rör det sig kanske bara om upphovsmannens önskedröm att få se ett av sina skötebarn släppas igen. Skulle det få en remake så finns det heller ingenting som säger att det inte än en gång skulle bli Japan-exklusivt, då det mycket väl kan vara på tok för ambitiöst för västerländska spelare.

Det påståendet kan måhända låta fördomsfullt men då vill jag avslutningsvis hänvisa till ett annat av Takashi Tokita's projekt, nämligen det kreativa och japanexklusiva DS-skräckspelet, Nanashi no Game, som ursprunligen var tänkt att få en release i Nordamerika. Enligt en artikel som publicerades på Siliconera igår, så blev det sågat när det presenterades för fokusgrupper, därför att det är ett spel som delvis utspelar sig i förstaperson... men man kan inte skjuta.

...ergo, det är ointressant för amerikanska spelare.

Med det sagt tror jag vi alla kan höra ljudet av tusentals handlator slåendes mot ansiktet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0