Mecha-shooter från G.Rev till XBLA

För ett hyfsat tag sedan så skrev jag ett inlägg om en übergullig retail-shooter, utvecklad av G.Rev som skulle komma till PlayStation 3, vid namn Mamoru-kun wa Norowarete Shimatta!: Meikai Katsugeki Wide Version. Först och främst kan det helt klart vara värt att notera det faktum att det antagligen regionsliberala spelet släpps i Japan redan imorgon.

Ett annat faktum som jag fram tills nu ganska kallt har ignorerat, är att G.Rev även har jobbat på en annan shooter, en som ämnas släppas... idag faktiskt... till Xbox LIVE Arcade. Spelets japanska titel är Seisou Kouki Strania men det släpps som Strania: The Stella Machina för den engelskspråkiga publiken. Anledningen att jag mer eller mindre ignorerat detta spel är dels för att det i media liknats mycket vid ett annan G.Rev-spel som släpptes för ett par år sedan, nämligen WarTech: Senko no Ronde.

Senko no Ronde skall vara någon form av flummig hybrid mellan fighting-spel och shooter, ett koncept som inte tilltalar mig särskilt mycket. Dock verkar liknelsen vara rätt långsökt, då det, utöver förekomsten av massiva anime-robotar, inte verkar finnas mycket gemensamt gameplaymässigt, utan Strania verkar vara en betydligt mer konventionell shooter.

Betraktar man den engelskspråkiga trailern, så ser det väl helt klart hyggligt ut, men det är ju alltid svårt att avgöra hur kul eller bra ett spel är utan att spela det själv.

 

Nevertheless är det ju alltid bra att intresset för genren hålls vid liv, både från utvecklarna och spelarnas håll.

 

Den huvudsakliga spelmekaniken (när din kamera flyger och flänger runt genom 3D-miljöerna) verkar vara att du har två simultana vapen, samt ett tredje i "reserv", som du har möjlighet att byta ut under spelets gång, beroende på tycke och situation.

 

Så länge det inte rör sig om någon extrem sten-sax-påse (eller kanske sten-sax-påse-ödla-Spock, if you will) och överdriven fokus på trial-and-error eller memorerande, något som jag har fått intrycket att t.ex. Söldner X och dess vapensystem verkar ha blivit lidande av, så kan det ju säkert vara hyfsat roligt.

 

Om inte annat finns det väl något fundamentalt underhållande i stora japanska robotar som pucklar på saker. För den som har en krysslåda 360, 800 Microsoft-poäng och ett sug efter shooters så är det ju tveklöst värt en närmare inspektion iallafall.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0