Nintendo 3DS revolutionerar 3D-bild... och 3D-ljud?

Att Nintendos nya handhållna konsoll, Nintendo 3DS, är först med att introducera 3D-bild på en bärbar spelstation och dessutom utan att kräva någon form av 3D-glasögon, är redan etablerat.

Intressant nog har Capcom valt just Nintendo 3DS som plattform för ett producera ett spel som fokuserar på ljud ämnar erbjuda 3D-ljud, även för den mobile spelaren.

Spelet heter Nazo Waku Yakata skall vara någon form av äventyrsspel där man styr genom att luta konsollen och kommunicerar med NPC:er genom att prata i den inbyggda mikrofonen. För när du sitter på bussen och spelar 3DS för att få tiden att gå snabbare så avger man definitivt inte konstiga vibbar när man till synes sitter och pratar för sig själv, antagligen på japanska dessutom, då det väl återstår att se om detta blir en titel som även når de västerländska spelarna.

Utöver ett oortodoxa kontroller så skryter det som sagt även med att erbjuda 3D-ljud, i vilka hörlurar du än behagar använda till din konsoll. Det finns många tekniker som används i olika sammanhang för att försöka "simulera" 3D-ljud genom stereohögtalare och de flesta ljudmotorer som stödjer 3D-positionering av ljud brukar ha någon form av inbyggd funktionalitet för det, så kallad HRTF. En av de mest grundläggande saker som man kan märka är att t.ex. ljud som är positionerade bakom lyssnaren görs något dovare... typ.

Den specifika tekniken som Nazo Waku Yakata skall använda kallas "otophonics" och av vad jag förstått är länken till utvecklarnas officiella hemsida otophonics.com. Stora delar av hemsidan är på japanska, givetvis, och av det lilla som är på engelska så förklaras det inte särskilt ingående om hur tekniken fungerar. De nämner s.k. binaural inspelning, men verkar även antyda att det ev. rör sig om något mer då de säger "...the main difference is that the technique also focuses on how our cognitive system process information in our brain for us to recognize the sounds...".

De ljudande exempel som Capcom släppt kan rätt enkelt ha gjorts av s.k. binaural inspelning, men för att det skall fungera i en interaktiv miljö, som t.ex. ett spel, så krävs det antagligen någon form av mer dynamisk behandling.

Binaural inspelning är en teknik som funnits rätt länge och den enklaste formen av sådan inspelning är att man placerar två mikrofoner på ett avstånd som motsvarar ungefär avståndet mellan en människas öronkanaler och riktar dem åt olika håll, vilket ger sådär halvbra resultat. Den mer avancerade och ingående tekniken för att göra den typen av inspelningar involverar att man emulerar det mänskliga örats konstruktion, för att på ett realistiskt sätt fånga upp hur ett människoöra filtrerar ljud beroende på dess relativa position till lyssnaren och kan även ibland involvera en fejk-torso som kan fånga upp t.ex. transienter från höga ljud.

Det är som sagt en teknik som funnits väldigt länge och många har säkert hört virtual haircut som är ett tämligen effektivt exempel på tekniken (och för de som inte hört den rekommenderar jag starkt att lyssna på den, i hörlurar, med stängda ögon). Problemet med att spela upp en linjär binaural inspelning är att det förutsätter att alla ljudkällor rör sig på ett förutbestämt sätt relativt till lyssnaren, något som oftast inte går ihop med interaktiva spel, som är just... interaktiva.

Det är intressant iallafall att ljudteknologi försöker användas på nya sätt, även om den bärbara mål-plattformen är något otippad. Om detta, till synes något excentriska, japanska äventyrsspel lyckas "revolutionera" 3D-ljud återstår att se, men om de nu faktiskt gör det vore det ju helt klart trevligt med en lokalisering.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0