En "udda" cover: Amon Amarth - Aerials

Handlingen att spela in en kommersiellt redan känd och släppt låt, att med andra ord spela in en cover, så att säga, kan vara en finkänslig balansgång mellan hyllning, hån och hädelse.

Bortsett från trenden att göra platt och tråkig euro-technocovers på 80-talsklassiker som var ack så populärt för ett tag sedan, vilka jag ogärna ens rör med en väldigt lång pinne, eller det något uttjatade konceptet att bilda ett band som gör dödsmetall eller grindcore-covers på glättiga popdängor, så är cover-fenomenet en allt för komplext ämne för att jag ens skall börja vilja resonera kring det.

Huvudsakligen tycker jag att så länge det görs med en uppriktig kärlek och respekt för ursprungsmaterialet så kan det inte bli allt för fel. Sedan blir det alltid en subjektiv bedömning kring varje individuell cover-situation, som oftast väldigt starkt färgas av om man har någon personlig koppling till den ursprungliga versionen av låten eller bandet, eller möjligtvis till de som gör covern.

Vare sig det är Marilyn Manson som gör en cover på Eurythmics, Megadeth som gör en cover på Nancy Sinatra, Opeth som gör en cover på Marie Fredriksson eller kanske Johnny Cash på Nine Inch Nails, så blir det oftast som mest intressant när riktigt stora artister gör covers. Helst får det gärna vara på någon ganska otippad artist, låt eller genre.

För att komma till poängen så stötte jag iallafall, när jag häromdagen bläddrade igenom Blabbermouth.net's nyhetsarkiv, på en cover som, trots att det kanske inte rör sig om helt och hållet skiljda genrer, jag personligen nog aldrig skulle ha förutsett och som därmed kanske skulle kunna klassas som något "udda".

 

Som bonusspår till den iTunes-upplagan av sitt kommande album Surtur Rising, har alltså de svenska vikinga-rockarna Amon Amarth spelat in en cover på "Aerials", ursprungligen skriven och framförd av ingen mindre än System of a Down på deras 2001-release Toxicity.

 

Kanske lite otippat iallafall?

 

Huruvida detta bra eller ej låter jag dock vara osagt, då upplevelsen av en cover som sagt alltid är subjektiv.


Kommentarer
Postat av: Linda

Hej och hå! Jo tack, den här ggn så gjorde jag faktiskt framsteg på låten, vilket faktiskt var en grym lättnad. Finns det nåt värre än att fastna och inte kunna gå vidare? Nu har jag iaf gjort ett beat och lite pianoslingor är inspelade, introstråkar är satta. Jag spelade in allt via vår lilla KORG faktiskt, vilket fick det bra mycket mer levande och gjorde att man ju kan laborera fram ett sound mycket enklare. Så det blev en R'n'B/pop låt tillslut iaf. Eller jag ska inte säga så, för den är långt ifrån klar än. ;) Jag skickar ett utkast när jag känner mig klar, så får du (och Mona) höra. :)

2011-03-24 @ 10:15:15
URL: http://leecastillio.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0