Misinformationens tidsålder: Blizzard stjäl från Kung Fu Panda

Under den period som mitt bloggande nu har stått helt hundra procent stilla har det varit många saker jag velat ta upp, men aldrig riktigt kommit till skott att skriva. Nu har ett dagsaktuellt ämne kommit upp som tangerar på de andra ämnen som jag tänkt ta upp, så jag tänkte i och med detta ta tillfället i akt.

Ett fenomen som uppstått i och med den anonymitet som internet möjliggör kombinerat med möjligheten att uttrycka sin åsikt på forum, bloggar etc. är att folk har en tendens att uttala sig väldigt oturligt om saker som de vet mycket litet om och inte heller har något intresse att ta reda på mer om.

Idag har det utannonserats att en fjärde expansion till World of Warcraft skall komma med undertiteln Mists of Pandaria, som inkluderar en, till spelet, ny ras vid namn "pandaren", vilket är en ras bestående av humanoida pandor, som har en kultur väldigt influerad av östra asien, som kan beskådas på den trailer som släppts:

 

Som följd av detta har en löpeld av forumtrådar och foruminlägg startats som bestämt påpekar att detta är ett skamlöst plagiat på Dreamworks film från 2008, Kung Fu Panda. Den filmen handlar ju om en panda som utövar kung fu, så det är inte helt ologiskt att man till en början gärna vill göra den kopplingen. Däremot så faller plagiatanklagelserna ganska snabbt om man spenderar någon minut eller så och gör lite efterforskningar.

 

Jag kan väl poängtera att detta från min sida inte handlar om något begär att försvara World of Warcraft. Utan snarare att folk borde ägna en minut på google för att slippa dumförklara sig själva publikt genom att posta klagomål online som baserat på rena antaganden från deras egen sida.

 

Min koppling till Warcraft-universumet å andra sidan härstammar i att det första spelet jag ägde på CD-ROM var Warcraft II: Tides of Darkness, samt att jag för ett par år sedan spelade en hel del World of Warcraft tills det att jag insåg att det tog upp alldeles för mycket fritid. Däremot så måste jag erkänna att jag är grymt imponerad av både den lore och story som Blizzard lyckats väva in i sitt fiktiva universum sedan dess uppkomst i och med Warcraft: Orcs & Humans 1994 till och med de expansioner och content som produceras till World of Warcraft idag. Visst är det fullt av inkonsekvens och har retcon:nats in absurdum, men i det stora hela är det väldigt skickligt utfört.

 

För att återgå till ursprungsämnet: Det krävs blott en gnutta kännedom om Warcraft-universumets, det vill säga mer än den som innehas av de som tror att World of Warcraft är det "första" Warcraft-spelet, för att känna till att pandaren inte är en nypåhittat företeelse, eller för den delen, en företeelse stulen från Dreamworks.

 

Pandaren "uppfanns" som ett aprilskämt till Warcraft III, närmare bestämt så tillkännagjorde man att de skulle bli spelets femte ras. Blizzards aprilskämt genomarbetas varje år i sådan grad att de skapade en officiell sida för rasen på deras officiella hemsida, vilket kan beskådas här.

 

Detta skedde då 2002.

 

När det framdagades att det hela var ett skämt fick Blizzard ett sådant besviket bemötande att de under en längre tid har bakat in pandaren i Warcraft's officiella lore tills det att de nu får sig en egen expansion till World of Warcraft.

 

Med årtalet på pandarens tillkännagivande i Warcraft-universumet, 2002, i åtanke så får vi jämföra detta med att den första Kung Fu Panda-filmen släpptes 2008. Hur man stjäl en idé från en film som inte släpps förrän 6 år senare, vet jag faktiskt inte. Men de som besudlar forum idag med anklagelser om plagiat kanske har större inblick i detta än vad jag har.

 

Nu om man skall vara pedantisk med fakta, vilket jag gärna är, så började produktionen (enligt wikipedia) på Kung Fu Panda redan 2004, samt att idén skall ha kläckts absolut som senast redan 2003. I vilket fall som helst så föregår Blizzards aprilskämt samtliga dessa årtal.

 

Frågan som vi egentligen borde ställa oss är kanske: Har Dreamworks i själva verket stulit från Warcraft III?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0