Framförhållning och... framförhållning...

BTH är definitivt i en klass för sig. Efter att förra veckan helt på random tvingats läsa en kurs i "Elementär Dramaturgi", d.v.s. historieskrivning (den som hittar kopplingen till spelljudsproduktion får gärna förklara det för mig), så uppstod det fina informationsflödesvakuumet som så ofta drabbar BTH. Jag tror jag kollade mailen för sista gången runt 23 igår kväll men inte ett knyst om när, var eller ens OM vi hade några lektioner denna veckan.

Jag och min bandkamrat åkte dock in tidigt till skolan för att repa med No Miss. Därefter tog vi helt enkelt saken i egna händer och sökte upp vår lärare.

- "Ja, ni har lektion klockan 13".
- "För det har ju inte kommit något mail om det eller så".
- "Nej, jag vet."

Ungefär så löd den konversationen. Gogo surprise-föreläsning!

Sedan kom framförhållningsmoment nummer 2. Vi skall jobba en vecka med Half-Life 2 SDK och ljudlägga banor i dess medföljande baneditor. Detta kräver ett Steam-konto samt en EGEN upplaga av Half-Life 2. Jag hade redan detta sedan tidigare, så för mig var det inte något problem, men alla andra fick sätta sig och beställa det eller köpa det direkt via Steam på plats. Gogo surprisekrav på innehav av mjukvara! Tack och lov fick vi iallafall tillgång till skolans datorer, då min stackars HP till laptop skulle göra ner sig själv av överansträngning om den ens tänkte på att försöka köra Half-Life 2-motorn.

Efter att man har suttit ett par minuter och lekt med Hammer (deras baneditor) så upptäcker man dock att deras ljudmotor är tämligen begränsad. När man dessutom upptäcker att hälften av de medföljande ljuden är låsta i sin egen scriptning och inte går att påverka med några parametrar alls känns det ju sådär (man kan ju givetvis in och pilla på scriptningen, men det skall man inte, då det inte ingår som ett moment av denna del av kursen utan det kommer typ... nästa vecka ^o)).

Men hey, det är iallafall ljudrelaterat! XD

Kommentarer
Postat av: Mona

Det må vara ljudrelaterad, men det är ändå rena rappakaljan för mig! XD <3

2009-03-02 @ 19:53:57
URL: http://mizzitch.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0