Projektuppdatering och latencyproblem...

Det är helt sjukt vad solen skiner idag... och varmt är det också! ^o)

Mitt textäventyrsspelprojekt går väl sakteligen framåt. Dock är jag lite kluven mellan balansen av teknisk implementation och ljuddesign. Vi har ju rätt begränsat med tid på oss (ca 1½ vecka kvar) och jag vet inte riktigt om man skall satsa att få det så tekniskt avancerat så möjligt vad gäller spelmotor och ljudimplementation (och köra mycket på halvkassa och placeholder-ljud), eller om man skall skära tillbaka lite på det för att lägga lite mer tid på att göra BRA ljud och musik.

De senaste dagarna har vi haft föreläsningar om grunderna i C++. Dock har jag inte känt för att lägga ner så mycket tid på programmeringen utan mest suttit och pillat på ljuden lite. Jag har gjort en victory-fanfar och en gameover-slinga, som, om än basic, är hyfsat genomarbetade nu. Dock kör jag Reasons samplingar (det är det enda jag har att tillgå på min laptop) och dess lite halvkassa/syntetiska orkesterljud passar faktiskt text-miljön i spelet rätt bra, så jag funderar på att strunta i att konvertera låtarna till något av skolans orkesterpaket och köra på ett lite mer lo-fi sound.

Dock fick jag visioner på bussen hem om hur man kan optimera min spelmotor lite! XDXD Får kolla på det imorgon.

Sedan försökte vi oss även på att börja mixa idag. Vi gick till stora studion för att slänga över projektet på ett usb-minne varefter vi gick bort till det enda ljudrum som har ProTools 8 installerat och lade in det där. Jag satte mig och inledde med att börja städa upp leadgitarren i början av låten. Så plötsligt märker vi att det låter som om första bas-anslaget blev fel/otight. Okej, ett mänskligt misstag antar vi och tänker att det säkert går att lösa på något sätt. Men vi finner det också väldigt underligt att vi inte märkt det förrän nu. Sedan börjar jag lite lätt störa mig på att leadgitarren kontra stämgitarren också låter lite otight ibland. Blev tagningarna inte så bra som vi trodde? Sedan när vi kom till partiet där medleyt drar igång på riktigt så är lead- och kompgitarrer inte ens i närheten av varandra och vi börjar på riktigt undra "what the fsck?". Sedan lyssnar vi på piano-partiet, som lägger ett komp i raka åttondelar, för att höra om det låter tight. När vi gör det så viker vi oss typ dubbla av garv, för pianot är så ur synk med resten att det låter som om världens sämsta och mest otighta pianist hade försökt att spela men failat miserabelt.

Lite orolig över att man eventuellt totalt tappat allt omdöme under inspelningen och på samma gång all musikalisk förmåga går vi tillbaka till stora studion för att lyssna på det där, men där låter det som det SKALL göra .*pusta ut*

Vet inte om det är prestandaproblem i ljudrummet och att det är för många spår eller vad det är. Vår lärare är dessutom i Falun at the moment, så vi kan inte fråga om det. Får hoppas att det kan lösas för det skulle vara sjukt störigt att behöva mixa det när allt låter otight (men det faktiskt INTE är det ><).

Kommentarer
Postat av: Mona

Du fick "visioner" om spelmotorers prestanda? ^o) Själv sitter man på bussen och tänker på gitarristen i No Miss, men vad får man för det? Inget! >.<

2009-03-17 @ 18:18:49
URL: http://mizzitch.webblogg.se/
Postat av: Linda

Inte för att jag fattar ett skit av det du skriver om, Patrik, men det verkar iaf intressant! Haha! :D

2009-03-17 @ 22:09:50
URL: http://sassycoona.blogg.se/
Postat av: Mona

Håller med Linda... Du borde ha en "Dagens ord"-kategori, där kan du förklara alla dina hightech-termer för oss dödliga ^^: >.<

2009-03-18 @ 15:55:31
URL: http://mizzitch.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0