Suspekta buggar och överambitioner...

Idag var vår lärare tillbaka. Vi lyckades inte riktigt komma underfund med vad problemet var i ProTools, men vi uppmärksammade iallafall nu att det vi spelat in verkade vara tight, inbördes... men de spår vi bounce:at ut från andra program har hamnat helt ur synk när vi flyttade projektet från en dator till en annan. Det är väl lite av en lättnad, då det borde räcka med att manuellt kompensera de spår som nu är ur synk... but it still doesn't make sense, eftersom det är exakt samma spår som vi hade som backing tracks när vi spelade in ><

I morse tog jag mig en liten sovmorgon och tog 9-bussen in till skolan. Under morgonen implementerade jag så att man kan använda items man plockat upp på vissa specifika saker. Så nu kan man gå till ett rum, plocka upp "an arbitrary rusty key" och använda den i ett annat rum på "an arbitrary rusty gate". Då öppnas en ny "gång" och man kan progress:a vidare i grottorna.

Sedan hade vi en föreläsning om hur 3D-ljud fungerar i FMOD. Så nu har jag lite smått påbörjat att ljudlägga mina textmiljöerna i 3D. Så nu när man förflyttar sig genom textmiljöerna så förflyttar sig "lyssnaren" samtidigt i 3D-miljöerna. Det är inte överdrivet svårt, men det är sjukt bökigt ändå. Alla 3D-positioner defineras som vektorer... och för att ljudmiljöerna skall bli bra måste man sitta och kaliberera alla ljud och deras rolloff i 100 år typ.

Jag börjar bli allt mer kluven över var man bör lägga sina prioriteringar, samt att det börjar bli smärtsamt uppenbart att det inte finns i närheten av tillräckligt med tid för allt man skulle _vilja_ göra.

Helst vill man ju spela in alla ljud själv. Men det kräver en hel del jobb och det tar en massa tid. Man måste ju få till bra inspelningar, vilket inte alltid är helt lätt, det är mycket trial and error. Sedan måste allt editeras. Sedan skall ljuden implementeras i 3D, vilket kräver massvis med kalibrering för att det skall bli bra. Sedan vill man ju skriva egen musik, som är både bra och genomarbetad/välproducerad. Sedan så vill man ju implementera massa feta features i sin spelmotor och göra ett så välutvecklat gameplay som möjligt.

*sigh* There's not enough time... und I miss my Mona ;__;

...

This just in: Jag åker till Ringarum imorgon XDXD <3

Kommentarer
Postat av: Mona

Yay! XDXD

2009-03-19 @ 21:57:08
URL: http://mizzitch.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0