Textäventyr och bakslag...

Nu är det iallafall bestämt att mitt "projekt" för dessa 3 veckor (med 2 veckor kvar efter denna) kommer att vara ett textäventyr i C++ med lätta RPG-inslag och ljudläggning i FMOD. Idag gjorde jag ett godtyckligt stridssystem och ett levelingssystem. Det funkar, men det är fruktansvärt opolerat och utan en tillstymmelse av balansering. Men jag har iallafall gjort en funky battle-theme till striderna! ^^ Nu saknas bara någon form av story/substans/mål i spelet. Dock skall jag väl försöka lägga rätt stor vikt på ljudläggningen. Det känns dock skumt att ljudlägga ett textbaserat spel, men det är det som gör det hela lite intressant också.

Från och med 16.00 idag hade vi studiotid och det var dags för uppriggning inför medley nummer 3 från No Miss. Denna gång skall vi ge oss på the grandfather av alla konsoll-genrer: plattformsspelen. Detta kommer bli första gången vi ger oss på några 8-bitars-alster, och vi gör det med råge. Tror det är 3st låtar SNES-spel och resten är från NES. Medleyt klockar väl in på drygt 7 minuter (ungefär som vanligt) och vi har en blandning av både klassiska hits och några okända guldbitar.

Vårt förra medley, Insert Coin, var ju lite en respons på att vi fick kommentarer om att soundet var för klent på vårt första medley och därför krämade vi på med traktordist på basen och sparade inte på köttet någonstans. Denna gång tror jag vi kommer försöka spela mer på dynamik mellan låtarna. Dock skall jag inte säga för mycket, därför att även om man arrangerat och förberett så händer saker man aldrig kan förutsäga när man väl står där i studion :P

Dock gick inte förberedelserna riktigt som vi tänkt. Vi fick låna lite kabel, som inte fungerade. Samt att shockmountsen till flera mikrofoner vi hade för avsikt att använda var pajade, så vi fick använda andra mikrofoner. Då vill jag tillägga att detta är shockmounts till mikrofoner i 20000kr-klassen, det vill säga grejer man inte behandlar hur ovarsamt som helst och det är det som gör en sur. Samt att de bara lagt tillbaka grejerna i skåpen utan att säga till någon att de är trasiga. Och det kan ju tilläggas att det bara är vi ljudelever som har tillgång till dessa grejer, så det är antingen någon i min klass, i årskursen ovanför oss eller någon etta som haft sönder dem. Men efter dagens soundcheck så känns det ändå som om det kommer att kunna bli bra. Jag vetetusan hur vi skall micka upp de akustiska gitarrerna dock... ^o)

Sedan när jag kom hem hade jag äntligen fått sista skivan från min ginza-beställning jag gjorde i typ oktober/november XD

Kommentarer
Postat av: Mona

Men jag får väl höra medleyt först av alla, va? (A)

2009-03-13 @ 21:14:56
URL: http://mizzitch.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0