Dagens ambidextriöse celebritet: Shigeru Miyamoto

Ambidextri eller ambidexteritet, alternativt tvåhänthet som det även kan kallas, är den relativt sällsynta förmågan att ha lika stor färdighet med båda händerna, till skillnad från den genomsnittlige individen som har en tydlig preferens i de flesta situationerna.

En slumpmässig diskussion i vardagen ledde till ett besök på den svenska wikipediasidan om ambidextri, som under sin sektion med ambidextriösa kändisar listade Shigeru Miyamoto (som, för den helt omedvetne, ju är upphovsmannen till bl.a. Mario- och The Legend of Zelda-spelen). Eftersom detta både var helt onödigt vetande och fullkomliga nyheter för mig, så väckte det givetvis mitt intresse.

Eftersom svensk wikipedia inte har lika stor andel av världens nördar som ständigt försöker rätta varandra så är det givetvis med en gnutta skepticism som man tar detta påstående, för att inte nämna att påståendet i artikeln helt saknar källa. Varken den engelska artikeln om ambidextri eller den engelska artikeln om Shigeru Miyamoto väljer att nämner detta, så börjar man givetvis undra.

En google på ämnet leder dock till Zeldapedia och dess artikel om herr Miyamoto, där det intygas att han är ambidextriös, med en viss preferens för vänsterhanden. Där tilläggs det även att p.g.a. detta så är flertalet av hans karaktärer ambidextriösa eller vänsterhänta och det främsta exemplet på det är kanske The Legend of Zelda-seriens grönklädde protagonist Link.

Detta är ytterligare ett fenomen som jag inte alls uppmärksammat, vilket jag givetvis blev tvungen att rota djupare i. Och dra på trissor... tittar man på Links sprite till The Legend of Zelda för 8-bitars Nintendo så håller han mycket riktigt svärdet i vänster hand. I manualer och annan officiell text har han även hänvisats till som "den vänsterhänta hjälten". Denna vänsterhänthet har hängt med honom fram tills idag, med bara ett fåtal undantag.

Spegelvända sprites är en teknisk begränsning som orsakat ambidextri i många spel, utan avsikt och kan väl knappast räknas, men det sker bl.a. The Legend of Zelda: A Link To The Past för SNES. I Wii-versionen av The Legend of Zelda: Twilight Princess har man dock medvetet gjort Link högerhänt för att det bättre skall passa styrningen med Wii-mote, även om han både i den officiella konsten och i GameCube-versionen är fullkomligt vänsterhänt.

I den tecknade serien som sändes i blott 13 avsnitt i slutet av 80-talet skildrades han också som högerhänt, men om det var ett ett medvetet val eller berodde på okunskap vet jag dessvärre icke.

I den i år kommande nya delen av Zelda-sagan, The Legend of Zelda: Skyward Sword så kommer han dock för första gången i spelsammanhang att vara helt och 100%:igt officiellt högerhänt och har även illustrerats på detta vis i all officiell konst.

Nu kanske detta inläggs titel egentligen borde vara "Dagens vänsterhänta spelhjälte", då inlägget vid denna punkt handlat mer om Link än Shigeru Miyamoto. Men jag måste erkänna att jag finner herr Miyamotos ambidextri och hans val att spegla det i att bl.a. göra en av spelvärldens största ikoner vänsterhänt både betydligt mer intressant och framförallt mer relevant.

Det i sig kanske beror på att vi vänsterhänta är en underrepresenterad minoritet inom modern media och även i de öppnaste och fria av rollspel går det sällan att utrusta svärdet i vänsterhanden utan att få en penalty i damage.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0